blog 20 Oud en jong - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu blog 20 Oud en jong - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

blog 20 Oud en jong

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

09 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Oud
Ja, we zijn 60+ en horen dus bij de bejaarden, al voelt dat niet altijd zo. In ieder geval leek het ons een goed idee de bejaardenconferentie van de kerk te bezoeken, waarvoor we uitgenodigd zijn.
Dus op zaterdagmorgen om 9 uur zijn we bij ons kerkgebouw, je wilt ook niet te laat komen. Hek dicht, geen mens te zien.
Eerst maar even wat boodschappen gedaan en om half tien staan er inderdaad twee deelnemers voor het hek. Gevraagd wanneer het zal beginnen. Wat we begrijpen is, dat het inderdaad eigenlijk al tijd is.
Een poosje gewacht en we zijn net van plan om te vertrekken (geen van de oude vrouwtjes spreekt Engels), maar dan arriveren er meer mensen en ze verzekeren ons dat er vertaald zal worden.
Om kwart voor tien is er een sleutel en om tien uur is de dominee er ook. Die dacht dat het om 10 uur begon.
Om tien uur is iedereen aanwezig: 20 mensen, vooral vrouwen, en het programma gaat van start. Zoals bij alle bijeenkomsten hier is er een programmadirector met een programma. De mensen zijn hier dol op toespraken. Deze keer is er een preek en wel over het belang van ouderen in de kerk en wat er van hen verwacht wordt: meedoen en een voorbeeld zijn voor de jeugd. Ruim een uur, zoals een preek normaal ook duurt.
En heel veel zingen. Dat kunnen we meedoen, we hebben een kopie van de bundel op onze tablet staan. Na het officiële gedeelte komen we toe aan de ontspanning. Dat bestaat uit een funwalk: snelwandelen naar een boom en weer terug, ongeveer 100 meter totaal. Die oude vrouwen kunnen er wat van!
Welke spelletjes speelden jullie in Holland toen je jong was? Die vraag hebben we voorbereid en we leren de groep Joepie Joepie aan. Voor wie het niet kent: “Joepie Joepie is gekomen, heeft mijn meisje meegenomen, maar ik zal er niet om treuren, gauw een ander weer gehaald, tra la la la la,“ enz. Met een dansje, dus dat valt goed in de smaak. De mensen dansen en zingen graag.
Na een gymoefening gaan we naar het laatste onderdeel: eten. Iedereen heeft zijn eigen eten meegebracht: mieliepap natuurlijk, al of niet met groenten en een stukje kip. En wij onze boterhammetjes. Ja, we zijn nog niet helemaal Venda. Al met al een gezellige conferentie.

Jong

Bij de ouderen voelen we ons jonger, en als de kinderen komen spelen merken we dat we inderdaad ouder zijn.
Knikkeren blijft populair in onze tuin.
De grotere kinderen doen een behendigheidsspel waarbij de knikker door een opening geschoten moet worden. De jongere kinderen spelen met de geïmproviseerde knikkerbanen (een lange lat en een stuk buis) en hebben hiermee veel plezier. En wij met hen.

Deze keer naast de foto’s ook twee video’s om een goede indruk te krijgen van de festiviteiten. (10 juli: video's doen het helaas nog niet)

• 09 Juni 2015 - 21:02

Immy:

Hoi bejaarden,
    ik zie die vrouwen helemaal voor me, en wat een gave foto's! : )
    Is dat een kakkerlak, dat dat jongetje daar heeft? Brrrr.
    Heerlijk, zo'n tijdbeleving als de mensen daar hebben. Hebben ze geen overzicht over de tijd? Of denken ze er gewoon niet aan? Ik zou me chaotisch voelen als ik tijd niet goed zou overzien, maar daar ben ik dan ook westerling voor, met een veel te volle agenda. En misschien ook wel control-freak, heb je die daar ook niet? : ) Hebben ze weinig te doen?
    De video's kan ik nog niet openen.
    hartelijke groet, Immy

• 09 Juni 2015 - 22:51

Gert En Hennie:

Hallo oudjes,
    We blijven jullie trouw volgen en de blog lezen.
    We zitten nu een lijstje te bedenken van spelletjes die ook hadden gekund........
    Zakdoekje leggen, Jan Huygen in de ton.
    We twijfelen bij twee emmertjes water halen. In Limpopo?
    Groet
    Hennie Gert

• 10 Juni 2015 - 15:57

Tryntsje Gerritsma:

Hoi!

Wat een mooie belevenis weer. Jullie leren veel in Afrika. O.a. geduld.
    Harry, wat ben jij ook een adonis zo tussen die vrouwen.
    Leuk, hoor!

X, Tryntsje

• 12 Juni 2015 - 11:27

Piet.:

Snelwandelen met bejaarden, kom daar eens om in Nederland! In ieder geval weer een leuke belevenis er bij. Maar jullie leggen je wel erg snel neer bij de nieuw verworven status! Het was in ieder geval leuk om weer over jullie te lezen.
    Skypen met Saudi is erg lastig momenteel, omdat het apartementen gebouw waar wij in Jizan zijn gehuisvest geen internet (nog)heeft. Inmiddels ook gesolliciteerd naar een andere functie. Het blijft spannend. Ik houd jullie zo goed en kwaad als het gaat op de hoogte van mijn wel en wee. Gelukkig nog erg veel wel.

Groetjes,

Piet.

• 13 Juni 2015 - 12:56

Geert Menninga:

Hoi Allegearre,

Alie en ik besloten om even jullie op te zoeken via het internet. Het is nu 13 juni 2015 . 12.40 uur in de middag. Gisteren een warme dag gehad. Vandaag weer fris met onweer voorspelling. Niet tot hier gekomen, wel tot in Zeeland.
    In het "aanloophuis"valt jou naam nog vaak. Vooral als de voorspelling niet helemaal uit komt qua vrijwilligers.
    Hier wordt het eindelijk zomer. Een koude, herfstige meimaand beperkte velen hun vrijheid. Mijn boot ligt nog in de winterstalling.
    Bouke Jansma en Hanny hebben er een kindje er bij. Emiel is de naam. Een dag na "moederdag"geboren.
    11 mei.
    Bauke Dijkstra heeft het heel zwaar gehad. Hij kwam in het ziekenhuis terecht met benaudheids klachten.
    Vele omzwervingen gehad van Marrewyk naar Oosterwolde en vandaar naar "Suderhiem". Daarna naar naar Warrenhove ziekenboeg en nu kort geleden op de tweede etage van dezelfde instantie.
    Reidingstate is afgelopen.
    Zelf ga ik naar (oost) Duitsland. Een kennis is overleden bijna 64 jaar oud.
    Al de groetjes vanuit Oudega. Alie van der Veen en Geert Menninga.

• 18 Juni 2015 - 11:15

Hanny :

Hallo Heleen jij allereerst van Harte nog met jou verjaardag gister. toch een jaartje erbij maar nog jong genoeg om daar je werk te kunnen doen .leuk om jullie verslag te lezen.Een hartelijke groet vanaf een camping te Drente. Verder Gods Zegen met jullie missie daar. Piet en Hanny.

• 21 Juni 2015 - 11:06

Mart En Greet Haze:

dag, wat zijn er verschillende omstandigheden waarin we verkeren, oud en jong, dat geldt ook voor ons alleen op een andere manier....wij waren op vakantie in Helsinki...mooi weer voor de begrippen van daar!
    daarna was Zsuzsa uit Hongarije bij ons en over 6 weken hopen wij er wat dagen naar toe te gaan, na New -Wine ....zullen speciaal aan jullie denken en voor jullie bidden.....groeten van ons