Blog 21 Vendakunst - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 21 Vendakunst - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 21 Vendakunst

Door: Harry en Heleen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

27 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Het zal ons gaan als zovelen: we houden van kunst, maar vinden niet alles mooi.
Wij houden van niet al te verfijnd bewerkte kunstvoorwerpen. Het mag voor ons een beetje ruw zijn, niet te gedetailleerd. Maar over smaak valt niet te twisten.
Nou, we kunnen hier ons hart ophalen. Er zijn hier behoorlijk veel kunstenaars die prachtig werk maken. Vooral houtsnijwerk en aardewerk spreken ons aan.
Af en toe gaan we naar Madi a Thavha, een lodge met een prachtige expositieruimte. De Nederlandse eigenaars, Aart en Marcelle, hebben hart voor de mensen en exposeren graag hun kunst in een speciale galerie . Ook verzorgen ze tours om langs kunstenaars te gaan. Zo stimuleren ze de kunstenaars.
Maken van kunst is voor bijvoorbeeld de houtsnijders niet zo'n probleem, maar verkopen wel. Soms maken ze een heel groot kunstwerk, waaraan ze heel veel tijd besteden en waar dus een behoorlijk prijskaartje aan hangt. Maar de verkoop is moeilijk. Toeristen nemen liever een wat kleiner kunstwerk mee.
Onlangs was er de opening van een nieuwe expositie, waarbij wij ook aanwezig waren. Allemaal kunstenaars die iets vertelden over hun werk en natuurlijk ook kunstliefhebbers. Een heerlijke, interessante dag.

Een paar kunstenaars steken er voor ons bovenuit: Thomas Kubayi en Rebecca Matibe. (kun je googlen)
We hebben van beiden een paar dingen in huis.(Inderdaad klein spul)
Thomas is een geweldige houtbewerker, die zich niet laat verleiden tot het maken van kunst voor de toeristen, maar zijn eigen gang gaat. Rebecc a hebben we ook bezocht in een achterafdorp. Een oude vrouw, maar nog steeds actief. Ze was net op haar land aan het werk, maar kwam graag terug. Op haar grote zwarte rubberlaarzen.
Echt een super pottenbakster, en heel bescheiden. Haar kleinzoon vertaalde voor ons, want ze spreekt geen Engels. Die kleinzoon zet haar werk voort. Een oven in de grond, maar mooi spul!

Wat langer geleden, een paar honderd jaar, waren er Bosjesmannen (San) die op de rotsen hun tekeningen maakten. Twee week geleden hebben we een weekend doorgebracht op de Medike Lodge, in de wildernis. Geen elektriciteit, geen bereik van telefoon. Maar een geweldige natuur en rust. Op het grote terrein was ook een grote met tekeningen van Bosjesmannen. Ongeveer 6 kilometer lopen. Een steile helling op (blote voeten, dan heb je de meeste grip) zonder rugzak, want je moest onder een overhangende rots door. Maar de moeite waard. Prachtige tekeningen van de jacht. Helaas kun je die niet meenemen, maar we hebben wel foto's gemaakt.

Naast houtbewerking en pottenbakken zijn er ook natuurlijk beadwork, kralen die op een bepaalde manier gevlochten worden, batik, ook erg mooi, schilderijen (we hebben prachtige gezien, met heel speciale technieken en effecten) metaalbewerking en bewerkte koeienhoorns, heel bijzonder.
En vergeet de naaisters niet, die de gestreepte stoffen versieren met allerlei stiksels en bandjes, zodat je eigenlijk een heel nieuw design krijgt.
Zo genieten we met volle teugen van de kunstuitingen van de mensen hier. En van de mensen zelf die er zoveel plezier hebben aan het maken van deze dingen.

Intussen heeft Harry op het betonblok achter ons huis een heuse rotsschildering gemaakt. We hopen dat die de tand des tijds doorstaat. En leeft Heleen zich nog steeds uit op de stofjes.
En omdat we nu vakantie hebben, is er ook wat meer tijd voor.

Bij de foto's: Borduurkunst, schaal van Rebecca en werk van Thomas zijn in ons bezit.

• 28 Juni 2015 - 14:58

Imka Van Janny :

Bijzonder zeg! Voor ons leuk om een stukje cultuur mee te krijgen :)
    Krijgen we ook nog Harry-kunst te zien ;)

• 28 Juni 2015 - 17:21

Martin/Greet Haze:

dat is genieten....je komt vast ogen tekort......sla het op op je hared schijf , voor als je weer in Nederland bent....wat een kleuren en vormen....

• 01 Juli 2015 - 21:33

Imka Ytsma:

Hoi lieve luitjes. Vandaag 1 juli, jullie trouwdag: 39 jaar als ik het goed heb. Van harte gefeliciteerd! Ik wens jullie, ook namens mijn man en dochters, nog veel door God gezegende jaren samen toe.
    En Heleen, tevens nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dat was er een beetje bij ingeschoten, maar kan nu mooi in een keer.
    Prachtig om te lezen al die blogs. Ik was een paar 'in het achter' en heb nu alles in een keer gelezen. Jullie schrijven heel verhalend en boeiend. Vertellen is schilderen met woorden leerden we vroeger aan de Hereweg. Nou, zoals jullie vertellen is het dat inderdaad.
    Heb de namen van de kunstenaars even gegoogeld. Heel mooi vind ik het, vooral het houtsnijwerk.
    Jullie hebben best een bijzonder leven nu. Je kunt je talenten kwijt en ondertussen beleef je van alles. Fijn dat zoiets kan.

Een goede winter toe gewenst en hoop jullie in september te ontmoeten.

Groetjes,
    Imka van Roeli