Blog 51 Bezoek - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 51 Bezoek - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 51 Bezoek

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

27 Juli 2017 | Zuid-Afrika, Nzhelele

Het is hier 3 weken wintervakantie geweest en we gaan weer naar school.
Winter betekent hier dat het overdag rond de 22 graden is. ’
s Morgens en ’s avonds vaak koel en overdag lekker. En weinig insecten. Meestal de hele dag zon en af en toe een bewolkte dag. Dit is de droge tijd hier, van april tot december. Geen regen in deze maanden, alles is weer stoffig.

Deze weken en de komende staan in het teken van allerlei bezoek.
Gert en Sjoukje hebben we ontmoet in Krugerpark, volgens afspraak.
Na enige omzwervingen zijn we samen naar ons huis gegaan.
Zondag in de kerk werden ze welkom geheten en ter ere van hen hebben we een heerlijke maaltijd in de kerk gehad.
De week erna hebben onze vrienden Addy en Anke ons bezocht.
Lekker veel gewandeld en bekeken met beide stellen. We zijn bijv. naar de lokale markt in Thohoyandou geweest.
Heel leuk om mensen te laten zien wat je doet en hoe je leeft. Met wie je om gaat. En ook zelf kijk je weer met een nieuwe blik tegen de dingen aan. Want het went natuurlijk: het landschap, het eten, de mensen, de community en hoe je met elkaar omgaat.

De school staat ook in het teken van bezoek, maar wel op een heel andere manier.
Al vanaf 2015 is het bezoek aangekondigd van Umalusi.
Een vertegenwoordiging van de koepel van scholen waar we bij horen. Een soort inspectie. Het is steeds uitgesteld, maar vandaag zal het dan echt zijn.
De collega’s zitten in de stress.
Alles is spik en span: de wc’s geuren niet meer nu er voldoende chloor gebruikt wordt. Alle lokalen en opbergruimten zijn opgeruimd. Zelfs het prikkeldraad langs het pad is verwijderd. De verbanddoos is opgezocht en aangevuld. Een grote schoonmaak dus. De vision en mission van de school zijn opgepoetst en hangen in alle lokalen.
Nog belangrijker: alle papieren zijn in orde gebracht. Elke docent moet zijn eigen doelen aangeven en evalueren, de lesplannen zijn op orde, de analyse van de resultaten staan op papier, enzovoorts.

Er hangt veel af van het bezoek.
Umalusi kan (delen van) scholen bijvoorbeeld sluiten als de zaken niet in orde zijn. Dat gebeurde vorig jaar bij een school in de buurt.
Wij hebben een deel van de leerlingen opgevangen.
Voor onszelf is het bezoek niet zo’n probleem, we zijn vrijwilligers.
We hebben een kopie van de paspoorten, onze c.v. en onze rapporten over de leerlingen die we begeleiden gekopieerd en dat is genoeg. Gelukkig hebben we alles altijd op papier bijgehouden zoals we gewend zijn. (ook vanwege ons eigen geheugen)
Maar we zijn verdreven uit ons kantoor, die wordt gebruikt voor gesprekken. We kunnen weinig beginnen vandaag.
We kunnen geen leerlingen nemen, die blijven in de klassen.
Mooi tijd om een blog te schrijven. Heleen heeft al een wandeling gemaakt.

Nog twee weken en dan is ons werk op school hier gedaan.
We zijn van plan om een lange binnenlandse rondreis te maken van half augustus tot half oktober.
Half november vertrekken we naar Nederland. Dit alles Deo Volente.

Voor het zover is krijgen we eerst nog bezoek van Eisse en Marina. Zij zullen op school en in het weeshuis ook lessen geven. We kijken er naar uit.

• 31 Juli 2017 - 17:42

Martin/Greet Haze:

prachtige foto,s...veel aan jullie gedacht en over jullie gepraat.....waar ??????? .......op New-Wine....met jullie familie ....zij waren onze buren met kamperen.
    Er gebeurden mooie dingen en er waren mooie mensen...en God is nog dezelfde als 2000 jaar geleden....
    hartelijke groet en geniet van jullie kinderen