nummer 10 vakantie - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu nummer 10 vakantie - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

nummer 10 vakantie

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

29 December 2014 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Kerstvakantie=zomervakantie

Als je gewoon van je werk naar huis gaat en thuis komt, komt dat niet in de krant te staan. Maar als je een ongeluk hebt gehad onderweg, dan wel. Met andere woorden, de bijzondere dingen springen eruit en zijn nieuws, de "gewone" dingen, vaak minstens even belangrijk, vermeld je niet. Het gevolg is, dat je een heel verkeerde voorstelling van de wereld kunt krijgen. Wij beleven soms bijzondere dingen, maar de meeste tijd gaat zitten in de gewone dagelijkse dingen; bijv. eten koken.

In deze blog weer aandacht voor een aantal bijzondere momenten.
Allereerst onze Kerstdagen: zonder familie en in de hitte van Limpopo! We hebben een fantastische dienst in de kerk, van weliswaar ruim drie uur, maar waarin we ons geen moment verveeld hebben. Beter gezegd: het was een feestelijke dienst, waarin uitvoerig tot eer van God gezongen, geklapt en bewogen werd. Er was een echte gereformeerde preek in drie punten die door Robert voor ons werd vertaald. Voor en na de dienst uitgebreide begroetingen, waarna we met Petrus terug zijn gelopen. Heel rustig want Petrus is ver in de 70 en loopt niet meer zo hard, en we moeten een eind de heuvel op.

Dan nu een stukje uit het dagboek van Heleen:
De afgelopen week zijn we met vakantie geweest. Een geweldige
ervaring. Op dinsdagmorgen 16 december vertrekken we richting
Pafuri River Camp. Via de N1 en de R525, een prachtige route. Omdat
we veel te vroeg zijn, besluiten we even een uitstapje te maken naar
Sagola Spa en de Big Tree. Het dreigt de hele morgen al wat, maar als
we goed en wel op de dustroad zijn, begint het te regenen, steeds
harder te regenen! En de Big Tree komt maar niet in zicht. Na die boom
moet er een verharde weg komen. We moeten dan wel flink om, maar
dat is beter dan nog eens door al die plassen terug. Na 20 km. komen
we bij zo’n grote plas, dat Harry zegt: hier ga ik niet door! Dus toch
maar terug, de weg is intussen hier en daar een rivier geworden. En
dan denk je maar een ding: komen we hier weer veilig uit? Zal de auto
het niet begeven? God dank, na een uurtje zijn we weer veilig op een
asfaltweg. Volgende obstakel: de 525 is hier voor een deel gewoon
weggeslagen, door een andere hevige regenbui, een aantal jaren
geleden. Je moet dan een even van de weg af, een omleiding, de auto
wordt er niet schoner op! Tegen twee uur zijn we aangekomen op
Pafuri. De laatste 3 km. ook weer dustroad en plassen! Pafuri is een
droom: een heel afgelegen, rustig kamp met tenthuisjes op palen, een
soort boomhutten. We kijken uit op een rivier die na de regen
behoorlijk kolkt. We worden gewaarschuwd voor krokodillen. Verder
komen er schorpioenen, slangen en bushbaby’s voor. We hebben ze niet
gezien. Als het weer opklaart gaan we een eind langs de rivier lopen.
Wat is het hier mooi! We eten ’s avonds met de eigenaars en een
Engels-Nederlands stel dat hier ook verblijft. Lekker gegeten! En we
slapen hier heerlijk in ons tenthuisje.

De volgende dag rijden we Krugerpark binnen. Twee derde van Nederland, dus aardig aan de grote kant voor een park. Je mag hier maximaal 50 rijden op de asfaltwegen en 40 op de andere wegen. Maar meestal rijd je minder dan 20. En veel stilstaan. We willen wel de dieren zien!
En die hebben we gezien. In de verschillende landschappen ook verschillende diersoorten.
Wat een verscheidenheid, wat een dieren en planten, wat een uitzichten. Wat een Schepper!
De rivieroevers zijn het mooist en daar komen de dieren drinken.
we hebben van tevoren een aantal overnachtingen gereserveerd in de kampen en we trekken van kamp naar kamp. Elk kamp heeft een restaurant, winkel, meestal tankstation (je zult maar zonder benzine komen te staan) en meestal een zwembad (ideaal voor Heleen)
Vroeg opstaan, want rond zonsopgang zie je het meest. Een keer hebben we een georganiseerde tocht gemaakt in zo'n truck, waar je wat hoger zit. Om vier uur vertrekken, met slaap in de ogen, maar het was de moeite waard. Voor de rest hebben we onze eigen auto gebruikt.

We zien veel olifanten, zebra's, krokodillen, nijlpaarden, buffels, een luipaard, allerlei soorten bokkies, heel veel impala's (geweldig mooie beesten) en veel vogels (45 soorten waaronder een gigantische uil, arenden, maraboes, hornbils, allerlei soorten ooievaars, hop, korhanen, kingfishers en baltsend paartje Black bellied bustard (we hebben een vogelboek waarin we de namen opzoeken)

Je kunt een aantal van onze foto's bekijken op https://plus.google.com/photos/116595804561096947102/albums/6097459767598064065?authkey=CLTC6L-Vk4WNMA

Als je wilt reageren: leuk, bedenk wel dat iedereen alles kan lezen wat je schrijft. Een andere mogelijkheid is om te mailen, dan kun je wat meer kwijt als je dat wilt.

• 30 December 2014 - 18:00

Jolanda:

Jullie kunnen wel een boek gaan schrijven over al jullie grote en kleine avonturen die jullie daar meemaken! Heb weer genoten van jullie mooie verslag. Geniet nog van deze vakantietijd en bij deze alvast Gods zegen voor 2015.
    Jolanda en Dick

• 31 December 2014 - 07:51

Familie Lukens:

Herkenning, herkenning.....! In het krugerpark ben je nooit uitgekeken. Hebben jullie ook nog buiten het Krugerpark rondgereden, gewandeld en/of gekeken zoals de potholes en Gods window? We zien uit naar een volgend bericht.
    Veel heil en zegen voor 2015!
    Familie Lukens

• 31 December 2014 - 14:10

Imka Dus:

Wauw wat mooi!!! Hoop dat jullie in toekomst niet echt vast komen te zitten in modder.....
    Geweldige foto's.
    Jullie ook een gezegend 2015 gewenst!

• 01 Januari 2015 - 19:57

Joke Bisschop:

de beste wensen en Gods zegen voor het nieuwe jaar!!

• 13 Januari 2015 - 15:05

Heleen.noordhof:

Hallo Heleen en Harry

We hebben van jullie verslag genoten.
    Nog veel heil en zegen voor het nieuwe jaar!
    en natuurlijk een fijne vakantie verder.

hartelijke groeten van Wendy en Truus