nummer 9 Feesten - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu nummer 9 Feesten - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

nummer 9 Feesten

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

15 December 2014 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Feesten… intussen hebben we er al heel wat meegemaakt. De Matric Farewell (afscheidsgala van grade 12), twee bruiloften, de recreational day ( laatste schooldag van het jaar) en wat kleinere: de graduation van grade R (de kleuters die straks naar grade 1 gaan) en de surprise party van onze overbuurvrouw, die op haar 58st( (!) een diploma haalde aan de universiteit. Voor alle duidelijkheid: de meeste tijd besteden we aan werken :)

Feesten hebben een aantal dingen gemeen: er is een programma, op papier. Dat programma bestaat voornamelijk uit toespraken, zo mogelijk afgewisseld met muziek, zang en dans. Er is ook altijd een program director, een ceremoniemeester die de zaak aan elkaar praat. Tussen de bedrijven door keiharde muziek.
Het programma begint meestal wat te laat, maar hoeveel te laat weet je nooit, daarom zijn wij als brave Nederlanders, mensen van de klok toch maar op de afgesproken tijd aanwezig. Behalve toen we met Cecilia, onze collega naar een bruiloft gingen. We waren ruim twee uur te laat en het programma begon net.
Het programma loopt ook vrijwel altijd behoorlijk uit. En daar houden we dan ook maar rekening mee. Je zit gewoon een halve dag vast!
Er is meestal geen eten en drinken , behalve soms flesjes water op de mooi versierde tafels.
Als alles is geweest, iedereen zijn zegje heeft gezegd, dan is er eten! Meestal in de vorm van een buffet, waarvoor je keurig in de rij gaat staan. Dat levert weer leuke mogelijkheden op voor contact. Er is miliespap, soms rijst (hoera), vlees van de koe ( je wilt niet weten, welke onderdelen ze allemaal gebruiken), kip en eer gisteren was er ook schaap bij. Dan komt de soup (dat is saus, geen soep), de rode-bietensalade, de pompoenpuree, de rauwkost. Je zoekt een plekje met je volle bord en je blikje fris en gaat eten. Na het eten is er nog even de mogelijkheid om te socializen, maar al vrij snel vertrekt iedereen.
Een feest betekent dus als je toeschouwer bent: je instellen op een lange zit, genieten van wat er te zien is, soms afzien en zorgen dat je wat te eten en te drinken in je tas hebt.

Recrational day… al om vier uur ’s morgens is er een groot aantal mensen aanwezig om groente te snijden, pap en rijst te koken, enzovoort. Als wij om zeven uur aankomen, kan ik nog net één paprika snijden. We starten met een holy walk: 1 ½ km. wandelen en daarna de marathon: 2 km rennen.
Er staat grote tent naast de school met wel duizend van die plastic stoeltjes erin. Het podium versierd met gekleurde doeken. Optredens van de verschillende klassen. De kinderen hebben hier maanden voor geoefend. Helaas worden er dan op het laatst toch allerlei onderdelen geschrapt, vanwege de tijd. Jammer van alle inspanning, maar aan de andere kant: ik had er ook niet graag tot zeven uur ’s avonds gezeten! Dit programma duurt van 10.10 tot 14.30. Harry heeft twee keer opgetreden met zijn blokfluitgroepje. Helaas wordt het lied dat we met de support staf (het onderwijs ondersteunend personeel) hadden ingestudeerd ook geschrapt. En we hebben nog wel een paar prachtige stemmen in onze groep! Soms galmden we met elkaar in de bibliotheek, onze werkplek:
“ It is well with my soul!”

Je ziet: we zijn aan het eind van het schooljaar. De laatste weken was het een beetje afzien, er werd weinig meer uitgevoerd en dat zijn wij, hardwerkende efficiënte westerlingen niet gewend. We hebben ons bezig gehouden met de bijbellessen voor grade 5 en 6 voor het volgend jaar, Harry heeft veel met de computer gedaan, ik heb nog een workshop gegeven over ADHD en ben betrokken bij de vergaderingen van de onderbouw over de aanpak van het lees- en rekenonderwijs. Erg fijn, om daar bij te zijn, vnl. om te horen hoe ze denken over onderwijs en didactiek en om af en toe ook zelf iets te kunnen toevoegen.

Wat is onze conclusie, als we terugkijken op de afgelopen drie maanden? We voelen ons in elk geval heel welkom in de buurt, de kerk en de school. Het is hier allemaal wat welvarender dan wij van te voren gedacht hadden en ook op de school redden ze zich prima, al zou het naar onze maatsteven wel wat efficiënter kunnen allemaal. Kunnen wij hier iets toevoegen? Zeker wel, met name voor de zwakke leerlingen die hier toch weinig kansen krijgen en mee moeten hobbelen in de grote stroom. We hopen, dat we op dit gebied wat kunnen aandragen en verbeteren. Ook op het gebied van de bijbellessen en het gebruik van de computers kunnen we nog wel flink wat toevoegen. Maar het zal langzaam gaan en veel tact vragen. Relaties opbouwen, dat is het belangrijkste, voor je komt met vragen en verbeterpunten.

En nu hebben we 4 weken zomervakantie. Morgen vertrekken we richting Kruger wildpark!

• 15 December 2014 - 10:45

Joke En Harry Lukens:

Zo leuk om te lezen, en om er beeld bij te hebben qua alle culturele events. Hele fijne vakantie gewenst, geniet van alle moois!! liefs, Harry en Joke en kids

• 15 December 2014 - 11:31

Martin/Greet Haze:

Dag beste mensen, wij wensen jullie een Zegenrijke (is dat een woord? )Kerst tijd toe!!!!!!!
    Hij is dezelfde , hier in Nederland of 4 duizend kilometer van hier----misschien is het wel verder?----
    Dank voor jullie belevenissen!
    SHALOM!!!!!

• 15 December 2014 - 11:55

Martha:

Bijzonder om jullie verhalen te lezen. Een hele fijne vakantie gewenst, geniet van al het moois wat God gemaakt heeft! Vrede en zegen!!
    liefs Amo en Martha

• 15 December 2014 - 12:06

Pytsje:

Met veel plezier lees ik jullie verslagen. Leuk om zo op de hoogte te blijven.
    Geniet maar van jullie zomervakantie en alvast een gezegend 2015 gewenst!
    groetnis, Pytsje

• 16 December 2014 - 21:05

Tienke:

Hebben jullie ook 2 km gerend of was dat voor de kinderen?
    Doe ik niet na! :-)

• 16 December 2014 - 21:14

Beet:

Altijd weer leuk die verhalen van jullie. Nou maar hopen dat jullie niet door de leeuwen worden opgegeten, want ik lees graag na jullie vakantie nog meer. Vreemd zeker: kaars- en jasloze kerstdagen.

• 17 December 2014 - 20:15

Jan:

Wow, geweldig zoveel feesten. @Harry en Heleen, net het filmpje gezien. Dansen kunnen ze wel.
    De school is er een zoals wij vroeger hadden moeten hebben: je kunt het schooljaar niet vroeg genoeg beginnen met afbouw naar de vakantie!
    Ik kijk overigens nu al uit naar de foto's van Kruger!

• 17 December 2014 - 20:33

Jolanda:

Wat een verhaal weer! Heb er weer van genoten. Ik hoop dat jullie een fijne vakantie hebben en genieten van het prachtige Krugerpark, zodat jullie daarna weer uitgerust kunnen starten in het nieuwe jaar. Ben ook benieuwd naar de foto's van het park. Wens jullie alvast een fijn en bijzonder kerstfeest toe!

• 20 December 2014 - 16:11

Elly & Tjibbe:

Dag Harry & Heleen,
    Door omstandigheden zijn we een tijdje uit de lucht geweest en hadden we dus heel wat in te halen van jullie avondturen. Leuk en leerzaam! We liepen ook steeds nog met iets in ons hoofd als "donker Afrka" en "hongerend werelddeel", maar als we over jullie schrans- en feestgelagen lezen moeten we kennelijk iets in onze bovenkamer bijstellen.
    Fijn dat jullie je daar zo goed op je plaats voelen en je ter plaatse zo nuttig kunt bezig zijn. Gezegende mensen, denken we zonder jalouzie.
    Dat wensen we jullie ook voor de feestdagen en het komende jaar: 2015 ! Waat blijft de tijd.

• 20 December 2014 - 17:00

Koert Noordhof:

Dag Harry en Heleen,

Nog de beste wensen voor de feestdagen en het nieuwe jaar. Dat jullie tot zegen mogen zijn voor de schooljeugd en de ouders. Hartelijke groet van Koert en Rina.

• 20 December 2014 - 23:26

Bert:

Harry en Heleen,

op vakantie in het Krugerpark ,we wensen jullie een goede tijd tussen "the big five".

Al leeuwen gespot , en olifanten?

Hier stormt en regent het,10 graden op deze 20ste december,

Fijn dat jullie je steeds meer op je plek voelen, groeten van ons

Bert en Anneke

• 21 December 2014 - 14:56

Arend En Sjoukje:

Zoals we gelezen hebben is er heel wat afgefeest,wel geweldig dat jullie het zo naar de zin hebben.We wensen jullie Gods zegen toe en heel prettige feestdagen gewenst.

Arend en Sjoukje