Blog 35 kinderen - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 35 kinderen - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 35 kinderen

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

16 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Nzhelele

In deze blog speciaal aandacht voor kinderen.
We genieten erg van de kinderen hier. Zowel op school, waar we echt met ze werken, als thuis, waar ze graag komen spelen. Als we ze niet beperken komen ze elke dag na schooltijd. Maar ja, we willen ook wel eens even rust hebben, dus het kan niet elke dag.

De jongens komen vragen of ze met de autootjes mogen spelen. We hebben er een paar, ze slijten behoorlijk, maar zonder wielen gaat het ook prima. De fantasie doet de rest. Van stenen en zand maken ze wegen en garages. (foto 1)
De meisjes (foto 2) hebben ook plezier met andere dingen
De meisjes spelen graag met de pop die Heleen gemaakt heeft. Kijk eens naar de overgave en zorg voor de pop van het meisje op foto 3. Die zie je over een jaar of 10 een moeder zijn met een echte baby. Ja, want zo gaat het vaak: als ze nog een tiener zijn krijgen de meisjes hun eerste kind. Veel kinderen worden dan ook opgevoed door opa en oma. De moeder werkt ergens in Johannesburg of zo, de vader is al lang uit beeld.

Ook koken is een favoriete bezigheid (foto 4) Blaadjes van een struik, kleine kopjes, lepeltjes en een doosje als oven. Ze maken de meest fantastische maaltijden. Als het klaar is wordt er “gegeten” en daarna moet er afgewassen worden. alleen het laatste is echt.
Een van onze buurjongens is Murawi (foto 5). Iedereen wil graag met Murawi spelen, want het is een plezierige jongen. Hij zal geen ruzie maken.
De jongens en ook mannen worden af en toe kaal geschoren, de meisjes meestal niet en die doen veel leuke dingen met hun haar (foto 6) Dit is Makina, een vrolijk meisje, dat soms wat te vrij wordt en dus grenzen moet leren. Ze zal bijvoorbeeld zomaar iets uit de keuken kunnen pakken omdat ze denkt dat nodig te hebben voor haar spel.
Soms worden ook meisjes geschoren (foto 7) Dit is Vharu, de zus van Murawi. Als meisjes ook kaal zijn, kun je ze herkennen aan hun schoenen of ze hebben vaak een oorbelletje en jongens niet.

Een van de mooiste dingen zijn toch wel kinderogen. Daaraan zie je hoe de kinderen zijn of zich voelen. Deze jongen is behoorlijk serieus (foto 8)
Van alle leerlingen op school heb ik een officiële schoolfoto gemaakt. Dit is er een van (foto 9)
Als kinderen wat ouder worden –de school gaat tot grade 12, leerlingen van 18 jaar- proberen ze zo voordelig mogelijk op de foto te komen. Dit is een leerlinge van grade 7. Ze vindt haar zijkant blijkbaar mooier dan recht van voren. (foto 10)

Iedereen gaat hier graag op de foto. Als ik met mijn fototoestel rond loop, krijg ik veel vragen om even een foto te maken, ook van collega’s. De leerlingen gaan dan in een “fotohouding” staan.
Foto 11 heb ik trouwens zelf niet gemaakt, ik heb mijn fototoestel uitgeleend, zodat de leerlingen zelf wat foto’s konden maken op de sportdag. Dan krijg je deze houdingen, ze vinden het zelf heel geweldig.
Ik moet erg mijn best doen, of heel snel zijn, om wat meer spontane foto’s te maken.
Hier is dat gelukt. De meisjes zijn zo geconcentreerd bezig, dat is leuk om vast te leggen. (foto 12)

Ook Mbavhalelo is hier aan het werk aan Heleens tafel, druk met schrijven. Hij doet het met plezier zo te zien. (foto 13) En ook werken met vormen geeft de jongens veel lol. (foto 14)
Nog 3 leuke meiden bij ons in de tuin. (foto 15, 16. 17)

Het loopt hier tegen de wintervakantie. De middenjaars examens zijn net achter de rug. Nog een week en de school sluit voor drie weken. Die weken hopen wij in Nederland te zijn. Lekker genieten van de lange zomeravonden. De avond valt hier nu om half zes en in de zomer om iets voor zeven uur. Dus altijd donkere avonden.
In juli start de tweede helft van het schooljaar en dan hopen we hier weer verder te werken.

• 16 Juni 2016 - 23:47

Tienke:

Mooie foto's papa!

• 17 Juni 2016 - 13:53

Martin/Greet Haze:

wat een enige plaatjes.....

• 18 Juni 2016 - 22:36

Gea:

Wat een prachtige foto's! Parels van kinderen!

• 01 Augustus 2016 - 12:15

Gerda:

Dag Heleen en Harry, we hebben elkaar ooit in Drachten ontmoet. k Lees nu jullie site. Mooi werk en heel herkenbaar. Graag nog een contact buiten deze site..Succes, !!