Blog 27 Eind van het jaar - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 27 Eind van het jaar - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 27 Eind van het jaar

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

28 December 2015 | Zuid-Afrika, Nzhelele

Ja, begin december was het schooljaar afgelopen. De laatste weken was het voor ons afzien. Sommige collega’s hadden het nog heel druk met toetsen nakijken en zo, anderen zaten lekker te socializen. En wij, hardwerkende Nederlanders hebben daar toch wat moeite mee.
Ik (Heleen) heb nog een paar keer de dagopening gedaan en het is fijn, dat je op die manier wat kunt bijdragen. Ook zijn we nog een paar keer naar Takalani, het weeshuis geweest.

En dan sluiten we af op school: het personeelsuitstapje naar Sun City!
Op 9 december om 5.30 staan we te wachten op de bus die ons naar Sun City zal brengen. En die arriveert om 6 uur, een zeer kleine vertraging dus. Het is een lange reis, met een aantal stops. In de bus is het gezellig, er heerst een uitgelaten stemming. Om 2 uur staan we voor de poort van Sun City en om 3 uur kunnen we onze kamers opzoeken. In een heus hotel! Al snel zijn we met een vrouw of vijf, plus Harry op weg naar de Valley of Waves, een groot golfslagbad met een kunstmatig strand.
’s Avonds is er een bijeenkomst met een paar korte overdenkingen en een kerstgratificatie voor iedereen. Ook wij worden niet vergeten en dat doet ons goed. De volgende morgen lig ik al vroeg in het zwembad. Ontdek ik later, dat David, de directeur al een uur eerder was! Het ontbijt is een feest voor iedereen. Dat je zoveel kunt kiezen en steeds maar weer kunt gaan! Veel collega’s, vooral de Zimbabwanen zijn weinig gewend en ze genieten! Er is veel te beleven in Sun City, maar we hebben eigenlijk alleen de Valley of Waves goed ervaren. Wat is het ontzettend leuk, om met al je collega’s in de golven te spelen, te zien hoe ze uit hun dak gaan… en dan ga jezelf ook!

Op maandag 14 december zijn we op vakantie gegaan. Niet dat we daar nou zo heel hard aan toe waren, maar ja, je bent hier nu en je wilt wat zien van Afrika! We zijn ruim een week in Swaziland geweest en dat was geweldig!
Swaziland is klein, minder dan de helft van Nederland. Er zijn veel Nature Reserves. De Swazi hebben ook echt visie hiervoor.
Ons favoriete plekje is Mlilwane, een park waar o.a. nyala’s, warthogs, zebra’s en blesboks vrij rondlopen en, omdat er geen roofdieren zijn mag je er zelf ook vrij rondlopen. Tegenover ons huisje een grote boom, met heel veel verschillende vogels. Je kon blijven kijken en zoeken in het vogelboek.
We hadden op een ochtend moeite, om de nyala’s van ons bord te houden. We hebben een paar prachtige trails gedaan. O.a.naar de Execution Rock. Daar werden vroeger misdadigers afgegooid. Op slag dood, zo steil was het wel.
In Mantenga bezochten we een dorpje van vroeger met Bee Hive huts, hutten in de vorm van een bijenkorf. Zo woonden de mensen hier vroeger. Ook kregen we inheemse dansen te zien.
In Swaziland leven de tradities nog echt. Elke jaar zijn er een aantal rituele feesten zoals de Incwala, de dans van de eerst vruchten een gids vertelde, dat het ook een dans is waarin om regen wordt gevraagd) en de Umhlanga, de rietdans. De koning Mswati III, de enige absolute monarch die nog regeert, speelt in dit alles een belangrijke rol. En ook de Sangoma’s en Shamaans die in contact kunnen komen met de voorouders. We bezochten een rotsschildering- heel interessant- onder leiding van een gids die ons hier veel over heeft verteld.
Verder hebben we een aantal watervallen bezocht, gewandeld in Malolotja, een gebied met bergen, watervallen en prachtige bloemen. We deden boodschappen in de U- save in Pigg’s Peak, nog veel Afrikaanser dan onze eigen Spar in Dzanani.
En niet te vergeten… talloze kunst- en nijverheidskraampjes met houtsnijwerk, mandjes, kleden… We konden de verleiding vaak niet weerstaan. En je stimuleert er de plaatselijke economie mee, toch?

De terugweg was heet en lang. Op het laatste stuk, de N1 minstens 15 kapotte auto’s aan de kant. Vaak mensen die met veel te zwaar beladen auto’s en aanhangers op weg waren naar Zimbabwe om daar kerst te vieren. Je vraagt je af, hoeveel er niet of niet op tijd zijn aangekomen.

We zijn gelukkig veilig thuis gekomen, voor de kerst! En dat was fijn. Kerst vieren met je eigen gemeente in je eigen woonplaats!
De watertank zit gelukkig vol, maar verder is het hier erg droog en we bidden om regen.
We gaan vol goede moed richting 2016. We wensen jullie allemaal een goed jaar onder Gods onmisbare zegen.

• 29 December 2015 - 15:33

Gert En Hennie:

Beste Harry en Heleen
    Een gezegend 2016 toegewenst en een goede tijd in Zuid Afrika.
    Wij hebben ook goede herinneringen aan Mlilwane en zeker aan de vogels daar.
    We hebben een prachtige close up van de fel oranje Bishop.

Gelukkige nuwe jaar!
    Hennie en Gert
    Groet

• 03 Januari 2016 - 11:20

Imka Dus:

Dank voor jullie verslag weer. Kan er echt beelden bij bedenken. Alleen niet bij de vogels, moet geweldig zijn! Fijn dat jullie veilig weer thuis kwamen en konden genieten van de kerstdagen. Een heel gezegend en gezond 2016 gewenst!! Liefs

• 05 Januari 2016 - 22:15

Arend En Ali:

Hallo Harry en Heleen,
    Even jullie laatste verslagen gelezen zodat we weer 'bij' zijn. Elke keer weer fijn om te horen dat jullie het zo naar de zin hebben daar, en dat wij ook via de foto's ook iets kunnen zien van jullie omgeving.
    Dank voor jullie goede wensen voor 2016, en bij dezen willen wij jullie ook alle goeds toewensen onder Gods zegen.
    Met hartelijke groeten, Arend en Ali.