Blog 26 En ’s zondags gaan we naar de kerk - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 26 En ’s zondags gaan we naar de kerk - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 26 En ’s zondags gaan we naar de kerk

Door: Harry en Heleen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

07 December 2015 | Zuid-Afrika, Nzhelele

Dominee Komora had ons van tevoren al gewaarschuwd: neem wat drinken en eventueel eten mee naar de kerk, het kan wel wat langer duren dan normaal.
Met onze Venda-kleren aan gaan we naar de kerk. En we krijgen er veel commentaar op. Vooral onze zusters waarderen het erg, dat we in Venda-stijl komen.
Het is altijd een prachtige wandeling door de bush naar de kerk. Ruim 20 minuten en we hebben verschillende paadjes ontdekt. Af en toe wel even voorzichtig, want er groeien veel doringbomen.

De dienst begint om 10 uur. Hier betekent het: veel zingen. En dan niet een couplet van een gezang, nee, alle coupletten worden gezongen. Meestal is er een voorzanger die begint en de rest valt hem of haar bij. We zingen zonder instrumenten om een of andere reden. Maar het lukt prima, we kunnen meezingen uit het gezangboek, al hebben we meestal geen idee wat we zingen. En als het is op de wijs van: Aan de oever van de Rotte, hebben we stiekem wel wat lol. Daar kennen we meer variaties op.
Een vol programma: naast de gewone dingen –net als we gewend zijn in Nederland: lezen van de wet, geloofsbelijdenis (samen opzeggen, lukt ons nog niet in Tshivenda), Bijbellezing, bidden en preken, zijn er drie bijzondere zaken:
Vier mensen leggen in het openbaar belijdenis van hun geloof af. Een vooral ernstig en ingetogen gebeurtenis. Wel felicitaties van de wijkouderlingen, maar ernstige gezichten. Het is natuurlijk ook een ernstige zaak, maar toch ook een heel blijde! Die blijheid mis ik wat en komt er in ieder geval niet uit op dit moment.
In de tweede plaats de doop van zes jong volwassenen die als kind niet gedoopt zijn. Na belijdenis van hun geloof worden ze gedoopt. Dat doen ze hier met besprenkeling. Dat is de gewoonte en het kan momenteel ook moeilijk anders. De kerk is niet aangesloten op water en elektra en bovendien heerst hier behoorlijke droogte.
Hier geen mooi versierd doopvont, maar gewoon een plastic afwasbak. Maar het teken spreekt evengoed!
Na deze blijde zaken nog een prachtig moment: avondmaal vieren. Dat doen we zo: we staan in een grote kring en geven brood en wijn aan elkaar door. Heerlijk om zo samen met de hele gemeente feest te vieren.
Bij alle drie gebeurtenissen hoort een formulier dat gelezen wordt.
Een prachtige dienst! Dat vindt iedereen en het valt ons niet lang.
De dominee houdt geen rekening met de lengte van de dienst, want de preek is van normale lengte: ruim een uur. Maar er is ook maar een dienst per zondag.
Gelukkig voor ons wordt er vertaald van Tshivenda in het Engels.
Net voor half 3 zijn we weer thuis.

Verder de gebruikelijke Afrika-problemen hier. Heel heet en droog en bovendien een staking bij de waterleidingmaatschappij. Dus we zijn heel erg zuinig met ons water. Bijvoorbeeld het waswater gebruiken om de wc door te spoelen en je voetenbadje om de planten water te geven.

We hebben bijna vakantie en daar zijn we dan na twee weken ook wel aan toe. Niet dat het nu zo druk is, maar omdat het schooljaar al ten einde liep toen we eind november aankwamen, hebben we op het moment niet genoeg te doen. En we kwamen nog wel zo uitgerust en vol energie aan. Voor de leerlingen is de vakantie al lang begonnen, de laatste weken waren er alleen toetsen.
En de graduation. Als je van de kleuterschool naar Grade 1 gaat, is dat een groot feest.
Wij hopen na de vakantie weer volop aan de slag te kunnen.

• 08 December 2015 - 07:50

Tryntsje:

Een echte zondag in echt zondagse kleren! In Afrika heeft men nog tijd...

• 08 December 2015 - 09:56

Harry En Joke Lukens:

Herkenning......!!! Alhoewel, afgelopen zondag waren wij in een dienst in Leiden die ook 3 uur duurde...

• 09 December 2015 - 21:03

Martin/Greet Haze:

en al die kerken samen zijn de Bruid van Christus en Zijn gemeente!
    Hoe veelkleurig en t.z.t. zal deze gemeente zonder vlek of rimpel zijn.....Advent en /of wederkomst..
    Hoe BIJZONDER zal dat zijn!

• 12 December 2015 - 13:30

Immy:

Ha lieve mensen, wat weer een mooi verslag. Mooi, zo'n kerkdienst!!! Wat zijn doringbomen?