Blog 18 Huis- tuin- en keukenpraat - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 18 Huis- tuin- en keukenpraat - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 18 Huis- tuin- en keukenpraat

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

11 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Paulus zegt in 1 Timotheüs 6:8 dat als we onderhoud en onderdak hebben, ons dat genoeg moet zijn.
Wij hebben meer dan dat en zijn zeer tevreden.

Onderdak: We wonen in een prima huis: kleine woonkamer, grote keuken annex garage, badkamer, toilet, twee flinke slaapkamers en lange gangen om het geheel te verbinden.
Het is een voor deze omgeving gewoon huis, er staan hier veel mooiere en ook wel veel eenvoudiger huizen. De mensen zijn hier rijker dan in KwaMlanga waar we in 2011 waren.
De afwerking vanbinnen is niet zoals we in Nederland gewend zijn, alles wat ruig afgewerkt. Plafonds zijn van asbest, dat wordt hier volop gebruikt. We hebben onze eigen sfeer er wat proberen in te brengen door posters, kastjes, Venda-kleuren enz. Een van de eerste dingen was een aanrecht, er was alleen een wasbak en ook al noemt Paulus dat niet, een aanrecht is wel heel handig.
Voor onze tijd geldt ook wel als behoefte: elektriciteit en water. De elektriciteit valt af en toe weg. Omdat we ook elektrisch koken is dat lastig. Intussen hebben we een campinggasbrandertje voor het geval dat.
Op het erf staat een grote watertank van naar berekening 5000 liter. Die wordt automatisch bijgevuld als de gemeente water levert (max. 30 min. per dag) De eerste weken dat we hier waren zaten we helemaal zonder. Daarna ging het een tijd goed, maar toen we terugkwamen uit Nederland was de tank niet bijgevuld. We hebben ontdekt dat er een verstopping in de leiding zat door een lamme kraan en een defecte watermeter. Dat is intussen verholpen, we hebben weer water!
Al werden we wel creatief: douchen met een emmer onder je, of niet douchen en wassen met een teiltje, waswater bij het toilet, enz.
We wonen op een heuvel met prachtig uitzicht op het dal en de berg hier tegenover. Elke avond een prachtige zonsondergang!

Onderhoud: de omstandigheden zijn gunstig voor mensen met Euro’s. Levensonderhoud is hier een stuk goedkoper dan in Nederland. Bijvoorbeeld vlees is goedkoop en er is heel veel fruit! Op dit moment sinaasappels, avocado’s, tomaten en bananen. Grote zak sinaasappels, ong. 6 kilo, voor 20 Rand = 1,50 Euro. Kan AH niet tegenop.
De meeste dingen zijn hier in het dorp te koop, maar voor bijv. lekkere koffie en kaas gaan we naar Louis Trichardt, ongeveer 35 kilometer hier vandaan. Er is hier een grote Spar-supermarkt, tal van kleine winkeltjes voor de meest uiteenlopende dingen en marktkraampjes.
Het eten bestaat voor de Venda-bevolking vooral uit maïspap met sausje die ze soep noemen en af en toe vlees (rund en kip) Ze eten zonder mes, vork of lepel en dat gaat ze handiger af dan ons (af en toe moeten we wel). Wij eten meer westers, maar het smaakt allemaal net even anders dan in Nederland.

Wat de tuin betreft: dat is mislukt. De grond is hier zand + stenen en er groeit wel onkruid, maar boontjes enz. willen niet. Dat ondanks grote zorg en veel water. We hebben nu potten met allerlei planten op het terras staan. Het onkruid houd ik kort door af en toe te strimmen. Het is hier vreselijk droog. In de winter valt er geen regen en deze zomer (december) maar een enkele bui.

Nou, weet iedereen even hoe we wonen.
Bij de foto’s zit een bureau-achtergrond voor je computer. Die maak ik vooral voor mezelf. Als je er in geïnteresseerd bent om die elke maand te ontvangen, even een mailtje naar h.k.noordhof@gmail.com.

Op school gaat het prima, we gaan deze week een workshop geven voor een aantal scholen in de omgeving. Daarover de volgende keer meer.

• 11 Mei 2015 - 21:00

Immy:

Het ziet er erg gezellig en mooi uit! Ik denk dat Paulus er dik tevreden mee zou zijn ;)
    Leuk dat je hier een keer over schrijft. Ben benieuwd naar de venda-kleuren, ik denk oranje en blauw? Krijg je geen bacterieen in de watertank met die warmte? Legionella? Je moet het zeker wel koken?

• 11 Mei 2015 - 22:05

Harm:

Leuk! Kunnen jullie ook eens een foto plaatsen van zo'n prachtige dagelijkse zonsondergang?

• 11 Mei 2015 - 22:18

Jan:

Harry, nu mis ik toch echt jullie auto in de keuken :-), het aanrecht in de garage zie ik wel.

• 16 Mei 2015 - 08:42

Familie Lukens:

Zo herkenbaar....! Beetje jalours ook wel.... Goed om jullie afgelopen week even te spreken. Is farming Gods way niet iets om te proberen?
    Many blessings!