Blog 14 Onderweg naar school - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 14 Onderweg naar school - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 14 Onderweg naar school

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

27 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Onderweg naar school

Het is al gewoon geworden, elke werkdag naar school rijden (en terug).
Maar het is zo verschillend met Nederland, dat het de moeite waard is om even mee te rijden.
Stap dus om kwart voor 7 mee in onze Ford Figo en kijk je ogen uit.
Het begint al voor we instappen. Eerst even wat koeien wegjagen, anders kunnen we niet uit het hek. (foto 1)
Het hek sluiten we af, omdat we de hele dag weg zijn. (foto 2)
We wonen op een heuvel, dus gaan we naar beneden (foto 3) naar het winkelcentrum, daarover in een volgende blog.

We komen op de provinciale weg R523, een wat grotere weg. Met vooral 's morgens veel voetgangers, vooral leerlingen. (foto 4) Je ziet van welke school ze zijn doordat ze een uniform dragen. Is het blauw geruit, met een donkerblauwe broek of rok, dan zijn ze van onze school. En wat een uitzicht op de bergen heb je!
Lekker weer elke morgen, maar in de middag wordt het vaak wel erg warm, tussen de 35 en 40 graden.
We wonen in een vallei van ongeveer 80x10 kilometer, dus bergen rondom. Soms lastig, want we zitten in de regenschaduw, heb ik altijd onderwezen hoe het werkt en nu ondervind ik het aan den lijve. Maar gelukkig is er wat regen gevallen!

Een bijzondere verkeersregel is de vierstop. Aan alle 4 wegen staat een stopbord en je moet stoppen. De auto die het eerst bij de streep was heeft voorrang, waar hij ook heen wil. Dit werkt prima en het verkeer stroomt goed door. (foto 5)

Pas op, hier wordt overgestoken (foto 6) en dat is een serieuze zaak. Zonder brigadiers is het ook link om over te steken, zelfs op een zebra, want de auto's zullen niet stoppen of vaart minderen. Je mag op deze weg 60 km per uur, en de meeste auto's houden zich er wel aan. De taxibusjes willen nog wel eens wat sneller gaan en soms halen ze in waar het eigenlijk niet kan. 's Morgens is de helft van alle verkeer bussen of taxibussen. Je ziet de meest vreemde kreten op de busjes staan. (ook foto 6)

Behalve op de auto's letten, moeten we soms slalommen om de gaten in de weg te vermijden en geiten, koeien of ezels, daar kijkt niemand van op. (foto's 7 en 8) Soms ligt er een dode geit of hond op de weg.
Wat de auto's betreft: wij hebben een kleine, voor ons gevoel gewone auto. De meeste auto's die er rijden zijn of busjes, of bakkies. (foto 9) Daarin vervoeren ze alles wat je kunt vervoeren en nog meer: bankstellen, dieren, mensen. Ook soms kleine kinderen zitten gewoon los achterop de auto. Niks veiligheidsgordels of stoeltjes, daar heb ik hier nog niet een van gezien.

We doen even het raam van de auto dicht, want er komt een bus aan. Die bussen hebben blijkbaar geen roetfilter, want als je ziet wat ze uitstoten.. (foto 10) APK is er niet bij, alleen als een auto van eigenaar verwisselt wordt er gekeurd. Niet heel grondig, onze buurman heeft een pas goedgekeurde auto die niet in de eerste versnelling kan. Afstellen van de lichten: daar doen ze hier ook niet aan, als je ’s avonds rijdt word je regelmatig verblind door verkeerd afgestelde koplampen.

Onderweg pikken we nog een lifter op, een collega. Anderen laten we staan, het schijnt niet altijd vertrouwd te zijn om lifters mee te nemen..
We zijn blij als we heelhuids het hek van de school kunnen binnen draaien.(foto 11)
Daar zijn de busjes ook, 9 persoons in Nederland, maar hier gaan er met gemak 24 kinderen in.
We zijn er, uitstappen en we gaan aan het werk!

• 27 Februari 2015 - 19:35

Jan Van Hoek:

Dat wordt wel even wennen als jullie straks even terug zijn hier: rechts rijden, stoppen voor zebra's, geen koeien of gaten op de weg, weinig gaten in de weg. Je zou erbij in slaap vallen :-)
    Mooi verhaal, zo beleven wij het lekker mee!

• 27 Februari 2015 - 22:58

Tryntsje Gerritsma:

Wat weer een heerlijk verhaal! Ik zal de foto's zo aan mijn moeder laten zien.

• 28 Februari 2015 - 12:16

Familie Lukens:

Heel herkenbaar, maar toch een stuk rustiger lijkt het dan in KwaMhlanga...
    Dit weekend mogen jullie een mail verwachten van ons....
    Isibusiso!

• 28 Februari 2015 - 21:19

Diny Te Velthuis:

Hoi Harry en Heleen!

Wat leuk om te zien allemaal. Heel veel goeds toegewenst en hartelijke groeten uit Neede.

Diny te Velthuis

• 01 Maart 2015 - 19:49

Martin/Greet Haze:

Zijn er veel verschillen met het Oekrains wegennet?
    In donker rijden lijkt me een avontuur.......Groeten Martin en Greet

• 04 Maart 2015 - 11:05

Bert En Nelie:

Hoi Harry en Heleen,
    Leuk om jullie belevenissen te lezen.
    groet bert en nelie

• 04 Maart 2015 - 13:18

Roeli:

Dag Harry en Heleen,

Jullie kunnen er wel een boek over schrijven of alle reis verslagen bundelen.
    Fijn dat het in elk geval al wat geregend heeft als ik wat jonger was kwam ik
    eens bij jullie kijken . Ik geniet van jullie belevenissen.

Liefs van Roeli