blog 43 Vliegende start - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu blog 43 Vliegende start - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

blog 43 Vliegende start

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

27 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Nzhelele

En als je op onze facebookpagina alleen maar vlinders, krekels en aapjes ziet, dan zou je niet denken, dat onze core business toch de school is.
En daar zijn we al weer drie weken volop aan de slag. En ze zijn omgevlogen! Harry heeft veel aanvragen om met groepen op de computer te werken. Leuk, dat de collega’s daar nu zelf om komen vragen!

En ik ben al weer direct aan de slag gegaan met de slow learners in de lagere groepen. Mijn beide jochies die ik vorig jaar intensief begeleidde zijn over naar grade 3, maar dat wil niet zeggen, dat ze nu wel de lessen in de klas kunnen volgen. Al doet vooral Tshilidzi daar erg zijn best voor. Hij kopieert trouw, wat de buren opschrijven en zo lijkt het af en toe heel wat.
Twee nieuwe leerlingen in grade 3, die allebei behoorlijk achter zijn. Een jochie komt van school waar blijkbaar alleen Tshivenda werd gesproken, want hij begrijpt helemaal niets van wat we zeggen. Bovendien is hij erg schuw en wil niet alleen naar me toe. Eddy en Tshilidzi mee laten komen geeft vermakelijke situaties, waarbij zij hem in Tshivenda uitleggen wat ik zeg en heel hard gaan klappen, als hij een Engels woord, bv. ‘dog’ weet te zeggen.

In het schoolplan staat, dat er elke drie maanden een vergadering van het Remedial Committee is. En dat heb ik dus maar even aangezwengeld. Deze week hadden we een vergadering. En hieruit kwam o.a. het voorstel, dat we een stuk overdracht gaan doen. We gaan twee leerkrachten, die feeling hebben met RT opleiden. De baas was meteen akkoord en we starten dinsdag!

Wat op deze vergadering ook aan de orde kwam was, even terugblikkend op vorig jaar, dat twee jongens, waaronder de spraak- en gehoorgestoorde Ramusi die wij twee jaar intensief hebben begeleid nu naar een praktijkschool gaan. We hebben vrij veel werk gedaan om een goede school voor ze te vinden. Begin deze week hoorden we, dat ze beiden zijn aangenomen op deze school. En leuk, dat de moeders van beide jongens ons bedankten!

Regen
Woensdag was de introductiebijeenkomst voor nieuwe ouders. We schreven al eerder, dat ouders hier net zo gemakkelijk van school veranderen als van een paar schoenen, dus elk jaar veel nieuwe gezichten. Om vijf uur werden we verwacht. En om vijf uur regende het! Dus eerst alle stoelen weer naar binnen sjouwen en droog maken.
En een wolkbreuk op ons zinken dak. Het eerste half uur van de vergadering waren de program director en de sprekers gewoon niet te verstaan. Je zag alleen hun mond bewegen. Af en toe werd er maar een lied ingezet, want je moet toch wat. Daarna werd het ietsje minder en werden er in rap tempo een groot aantal toespraken afgewerkt: de schoolregels, de uniformen, het schoolgeld, de schoolreisjes... Wij verstonden niets (we maken nog steeds maar heel weinig van Tshivenda) Naast mij zat onze vriend Jack. Zijn kleindochter is bij opa en oma komen wonen (net 4!) en gaat nu voor het eerst naar school. Jack wist vast alles al en hij zat ijverig zijn bijbel te bestuderen. De preek voor as. zondag?

Na bijna twee uur toespraken en regen konden we weer gaan. Lastig rijden in de regen en in het donker. De potholes waren in eens weer een stuk groter en bovendien slecht te zien.
De volgende morgen regende het nog steeds behoorlijk. Nu ook bij ons in Biaba. Harry heeft in alle vroegte al heel wat emmers en jerrycans gevuld met hemelwater. Alle beetjes helpen!

Op school heerst een sfeertje, zoals in Nederland wanneer het voor het eerst in de winter heeft gesneeuwd. Iedereen was opgetogen. Kinderen liepen met pluutjes of dansten in de plassen. En glijbaantjes maken kun je dus ook op nat beton, heb ik gezien.

Er is gelukkig al vrij veel regen gevallen de laatste maanden en de rivieren beginnen zich te vullen. En sinds een paar dagen komt er ook weer een heel klein beetje water in onze tank! Hopelijk zet dat door, zodat we niet steeds om water hoeven vragen.

• 28 Januari 2017 - 12:53

Maartje Kruger:

Altyd weer mooi om te lezen!
    Zo herkenbaar.

• 28 Januari 2017 - 17:24

Tineke :

Prachtige blog weer! Zo mooi om te lezen! En mooie foto's! Ik zou best een middagje langs willen komen, maar ja.... Fijn weekend en de groeten op Gondo!

• 30 Januari 2017 - 11:43

Froukje N.:

Fijn om dit allemaal weer te lezen. Dat je de draad weer hebt op kunnen pakken en God het gebied weer voorziet van regen. Wat een zegeningen. Hartelijke groet, Jan en Froukje

• 30 Januari 2017 - 19:57

Martin/Greet Haze:

vliegende start....met(zegen) REGEN....geweldig !en dat jullie hulp gevraagd wordt......aan beiden op jullie eigen terrein...wat mooi! groeten.

• 14 Februari 2017 - 19:57

Arend En Ali Wendt:

Staan die vlinders symbool voor de vliegende start die jullie gemaakt hebben in het nieuwe jaar?
    Prachtige foto's, ook van die mooie kinderen. Kennen jullie ze uit elkaar? Voor mijn idee lijken ze allemaal op elkaar! Hoe dan ook, we wensen jullie alle goeds en Gods zegen op jullie mooie werk!
    Hartelijke groeten, Arend en Ali.