Blog 39 Heritage Day - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 39 Heritage Day - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 39 Heritage Day

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

10 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Nzhelele

Een goed idee om elk jaar een Heritage Day (erfenis dag) te houden.
In de eerste plaats is het een nationale feestdag en dus een vrije dag.
Er wordt op deze dag echt gekeken naar het verleden: kleding, eten en dansen.
Omdat het op zaterdag viel hadden we geen vrije dag extra, maar het was wel een heel weekend vol met allerlei oude gebruiken. Sommige zijn folkore, andere gebruiken zijn er nog steeds: de kleurige kleding bijvoorbeeld. Normaal lopen de mensen niet in deze kleren, maar op feestdagen trekken ze dit wel aan.

Op vrijdag was het Heritage Day op school. Vooral de lagere klassen deden mee: een groot deel van het personeel liep in “klederdracht” en ook veel leerlingen waren prachtig uitgedost. Dat is nog eens wat anders dan het gewone schooluniform.
Ze willen allemaal graag op de foto en ik heb tientallen foto’s gemaakt. Ze zien er niet alleen prachtig uit, maar ze zijn ook trots op hun kleren en dat zie je aan ze.
We hebben zelf ook Vendakleding aangetrokken en dat stelden ze zeer op prijs.
Verder muziek met oude instrumenten, dansen en eten: onder andere gedroogde kleine sprinkhanen en andere insecten. Niet veel smaak aan, vond ik, maar voor je fatsoen eet je een handjevol.

Op zaterdag was er een afscheidsfeest van een belangrijk persoon uit het onderwijs, Mr. Makhado. Hij ging met pensioen en onze vrienden Ramantshwana hebben ons uitgenodigd om erheen te gaan. Ook onze vriendin Maartje ging mee. Dat was gezellig.
We kenden de man uit Nederland, waar we eens met hem gesproken hebben. Maar of je iemand kent of niet is hier niet zo belangrijk.
Als we alles geweten hadden.... We vertrokken ’s morgens om half 9 en om 8 uur ’s avonds waren we weer thuis. Zeker 25 redevoeringen later. Gelukkig waren er prachtige dansen met muziek als tussendoortjes. Daar hebben we van genoten.
Ze blazen met 25 man ieder op zijn fluit met een eigen toonhoogte en het klinkt ook nog mooi.

Op zondag hebben we een kerkdienst gehad met veel mensen. Normaal komt onze wijk alleen bij elkaar, ongeveer 30 mensen. Maar twee keer per jaar alle wijken van twee gemeenten, dat is wel 300 man. We hebben een groot kerkgebouw, dus dat kan.
Het was een goeie dienst en aansluitend hebben we met elkaar een groot feest gevierd: allerlei zanggroepen en dansen. De meeste mensen waren in hun mooiste Vendakleren. Ook wij weer natuurlijk. Heleen heeft een toespraak gehouden en we hebben een lied gezongen.
Dansen gaat ons wat moeilijker af :) Prachtig om de mensen uit hun dak te zien gaan met dansen onder het zingen van: Het leven met Jezus geeft vreugde. Echt geweldig.

Intussen hebben we bezoek gehad van Bert en Jannie, die waren helaas net een week te laat voor de erfenisdag. Na het weekend zijn we een paar dagen naar Kruger geweest, elke keer weer prachtig. Al is het nu wel erg droog. De droogte begint hier ook nijpend te worden en we hopen op regen. (de regentijd is gewoonlijk in de zomer, van december tot maart)

De voorjaarsvakantie is nu weer voorbij en we zijn met nieuwe energie weer aan het werk op school. Een korte periode, over drie weken beginnen voor alle klassen de overgangsexamens. Nog even lekker er tegenaan.

• 11 Oktober 2016 - 11:28

Eisse:

Leuk, hebben jullie wel meegedanst dan nog?

• 12 Oktober 2016 - 08:17

Roeli:

Leuk die foto,s al die leuke donkere kopjes, van jullie verslagen geniet ik ook altijd.
    Dus er nog even flink tegenaan en dan heir heen ik kijk er naar uit.
    Groetjes Roeli.

• 16 Oktober 2016 - 15:23

Martin/Greet Haze:

Dag allebei, vanuit een zonnige omgeving(Utrechtse Heuvelrug) onze hartelijke groeten...Zou het een les -voor ons Nederlanders- kunnen zijn om je geschiedenis te herdenken en te vieren?Of....gaan we ons dan bezinnen op wel of niet ZWARTE...????Martin vraagt zich af of jij -HARRY- wel in Venda kleuren meegedanst hebt?
    Wij verwonderen ons- met jullie- over de veelkleurigheid van de Schepping en de inwoners....!
    Vrede en vreugde voor jullie, geduld en geloof!
    SHALOM...Martin en Greet