nummer 7 - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu nummer 7 - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

nummer 7

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

17 November 2014 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Blog zeven, 17 november
Brrr.. wat is het koud! 16 ° gaf de thermometer aan, toen we vanmiddag thuis kwamen. En als je dan bedenkt, dat het vorige week 38° was! We gaan richting zomer en ook richting regentijd. En als het buiig is, is het ook een stuk minder warm. De mensen zijn wel blij met de regen, die valt hier niet zo veel.
Ook wat betreft de school gaat het nu snel richting zomervakantie.
We hebben een goede periode achter de rug. Vanaf de voorjaarsvakantie hebben we veel kunnen doen, vooral in de hulp aan de zwakke leerlingen, de slow learners, noemen ze die hier. We werken vooral met kinderen in de groepen R(kleuters) t/m 7. Met twee leerlingen uit grade 1 (groep 3) die nog helemaal niet konden lezen, maak ik goede vorderingen. Ze kennen nu in elk geval bijna alle letters. Om die samen te voegen tot eenvoudige woordjes zoals cat en man is nog lastig. En Mugeri uit grade 3 (groep 5) snapt nu weer, dat tientallen en eenheden niet hetzelfde zijn. We tellen eerst met lucifers, daarna met onze handen en vingers. Erg belangrijk is ook het stukje aandacht, het compliment als ze het goed doen en de sticker die ze mee krijgen.
Harry neemt de oudere leerlingen voor zijn rekening. Veel zwakke lezers, die extra oefenstof krijgen op de computer. En hij neemt de reken leerlingen die bij hem aangemeld zijn een onderzoekje af. Veel blijkt er toch vast te zitten op gebrek aan automatisering. Daarvoor zijn de computerprogramma’s die hij gemaakt heeft ideaal. Verder is hij Harry is elke dag wel even met zijn blokfluitgroepje aan het oefenen voor de recreationday, 6 december, de laatste schooldag van dit jaar.

Met de collega’s hebben we goed contact. Een groet, een praatje: How are you? I am fine! Even buurten in de pauze, mensen meenemen van en naar school. Relatie is erg belangrijk. Wij, Nederlanders willen altijd direct ter zake komen.

We zijn ineens in de laatste schoolweek beland. Vandaag hadden de groepen R,1,2,3 een soort afscheidsfeest. Wat betekent dat de juffen kookten, rijst, kip en saus ( wat ze hier soup noemen) en dat de kinderen toekeken. Ik stond vanmorgen voor acht uur al met een enorm schort voor kip te koken. Kip, dat betekent kippenvoeten, kippenpoten, kippenkoppen. Ik kan geen kip meer door mijn keel krijgen! Wel jammer, dat de kinderen zo weinig actief zijn op zo’n dag. En dat gebeurt veel vaker.

Behalve dat we naar school gaan maken we natuurlijk van alles mee.
Vorige week zaterdag zijn we met Cecilia, een collega naar een echte Afrikaanse bruiloft geweest. Dat we het bruidspaar niet kenden was geen enkel probleem.
Ergens aan een meer, een idyllische plek, een grote witte overkapping waaronder het bruidspaar en de gasten zitten. Alles is mooi versierd. We kijken onze ogen uit naar de bruiloftsgasten, vooral veel van de dames zijn schitterend gekleed in Venda-, Tsonga- en Xosa-kleding. Wat een gevoel voor kleur hebben ze, vooral de Venda met hun kleurige streepjes en bijpassende kralen. Na een middag vol toespraken en traditionele dansen (gelukkig wel met hapjes en drinken) is er een buffet, heerlijk eten! Terwijl we in de rij staan, sluit ik vriendschap met een Venda- of Tsongavrouw die graag met me op de foto wil. De mensen hier zijn hartelijk en toegankelijk, je maakt zomaar een praatje of gaat met iemand op de foto.

Er is nog veel meer te vertellen, over de kerk, over de natuur… over wandelen en verdwalen…
Dus we houden nog wat over voor een volgende keer.
Kha vha sale! (tot ziens)

Harry en Heleen

• 17 November 2014 - 20:37

Dick En Jolanda:

We hebben weer genoten van jullie verslag! En leuk die foto's er weer bij. We kijken steeds uit naar jullie verhalen. Fijn dat jullie het zo goed hebben daar! Geniet van de vakantie straks.
    Groetjes,
    Dick en Jolanda

• 17 November 2014 - 22:39

Caspar Waalewijn:

Leuk om jullie bericht te ontvangen. Veelzijdig bezig, en al richting de zomervakantie! Het is jullie gegund na alle veranderingen van de laatste tijd.

• 17 November 2014 - 23:23

Tryntsje Gerritsma:

Lieve Harry en Heleen, wat weer een leuk verslag! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Dat er zo veel werk te doen is. Ik vind de foto van jou Heleen met het jongetje heel mooi. Jij bent daar zó in je element!
    En Harry als meesterblokfluiter is natuurlijk ook heel inspirerend. Leuk, hoor Harry.
    Misschien ligt er ook een taak voor jullie om te laten zien dat zo'n feest veel leuker wordt/is als je de kinderen actief laat zijn. Dikke tút :-)

• 18 November 2014 - 22:36

Tienke:

Geweldig! Papa met zijn fluiters, mama met jaren 50 schortje en griezelige kippensoep, haha!
    Ga ze morgen aan de kinderen laten zien, die zeuren vast nooit meer over het eten!
    Liefs
    Tienke

• 22 November 2014 - 22:45

Henk Oostland:

Hallo Harry & Heleen,
    Zojuist jullie bericht 7 gelezen. Fijn dat jullie het binnenkort even rustig aan kunnen doen; het komt jullie wel toe. Ik begrijp dat jullie de problemen al aardig geïnventariseerd hebben en al veel zwakke punten aanpakken. Knap Harry dat je er zelf programma's voor kunt schrijven. Ik herinner met nog dat wij vroeger eindeloos " gauw en goed"-bladen voor het automatiseren moesten invullen. Niet leuk, maar het werkte wel.
    We wensen jullie een fijne vakantie toe in Z.A. Of misschien ook wel bij de thuisblijvers hier.
    H&B

• 24 November 2014 - 18:36

Riena Emmelkamp:

Ik mis jullie. Fijn dat het jullie zo goed vergaat! Zoveel te vertellen! Binnenkort de eerste ouderavonden, de tijd vliegt. Wij wonen inmiddels in Leek, tijdelijk dan wel. Peize is en blijft de eindbestemming......... Wanneer komen jullie weer naar het kikkerlandje? Misschien een etentje of een borrel in Drachten om bij te praten?

• 29 November 2014 - 18:49

Egbert En Sytske:

Hoi Harry en Heleen,
    Ik heb de verslagen gelezen en ben blij voor jullie dat jullie het naar je zin hebben en ook kunnen genieten van de cultuur en de natuur. Ik hoorde op de kleine groep dat jullie een vogelspin in de ogen hebben gekeken. Hier gaat het ook allemaal goed. Wij wensen jullie het beste en bovenal de zegen van onze Heer.

Groeten

Egbert en Sytske

• 01 December 2014 - 22:09

A&A.Wendt:

Hallo Harry en Heleen,
    Een hartelijke groet van ons en een goede vakantietijd gewenst. We kijken uit naar het volgende verslag!
    Verder wensen we jullie nu alvast fijne Kerst (zal wel heel anders zijn dan hier denk ik) en Gods zegen voor 2015. Arend en Ali.

• 02 December 2014 - 17:30

Arend En Sjoukje:

Met belangstelling jullie verslag gelezen.Heleen ziet er prachtig uit met haar schort,deze moet je wel meenemen als jullie weer in Drachten gaan wonen.Dan kunnen we je eens inhuren als kok.Aan de Leyen gaat alles nog zijn normale gang,het is momenteel koud.
    Ik zit dan ook voor de houtkachel met een Berenburg.
    We wensen jullie alvast een heel prettige vakantie toe.

groet Arend en Sjoukje