nummer 3 - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu nummer 3 - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

nummer 3

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

24 September 2014 | Nederland, Drachten

Onze eerste echte blog!
We vertrokken dinsdag vanaf Schiphol. Het was hartverwarmend: Albert, Klaas en Margreet met de kinderen, Bert en Jannie, Tryntsje, Maarten Jan en Froukje zwaaiden ons uit.
We hadden een goede reis en kwamen woensdag netjes om 9.30 in Johannesburg aan. We gingen door de douane… eindelijk ons visum laten zien, waar we zoveel moeite voor hadden gedaan. Goedgekeurd!

In de loop van de middag kwamen we aan in Vlaklaagte, waar we logeren bij onze oud-collega Tumelo. George en Tumelo wonen achter hun kerk in een huis van zelfgemaakte stenen met golfplaten erop wat ze zelf langzamerhand aan het bouwen en uitbreiden zijn. Alles heel eenvoudig. Het toilet is een ‘huuske’, 50 meter het veld in. ’s Nachts is dat een heel avontuur! Maar wat een hartelijkheid! We brengen de donderdag door op de MCA in KwaMhlanga. De school is uitgebreid met drie klassen en drie leerkrachten. De kinderen van klas 3,4,5 kennen ons nog en genieten van de foto’s die we meegenomen hebben.
We vertrekken al vroeg, uitgezwaaid door George en Tumelo. Het is een lange reis en niet het meest boeiende stukje Zuid-Afrika. Na Makopane wordt het bergachtiger en mooier. Intussen bellen we heel wat heen en weer met Cecilia van de Gondolikhethwa-school, die ons zal afhalen. Om een uur of drie is het zover: we zijn bij ons nieuwe huis! En dat overtreft onze stoutste verwachtingen.
Er staan een stuk of vier dames te wachten, of eigenlijk: ze zijn nog aan het werk: vegen, boodschappen opruimen. Het huis ziet er geweldig uit en ze hebben allerlei nieuwe spullen voor ons aangeschaft: meubels, een bed, keukeninrichting. Grappig is, dat de keuken/ eetkamer en de garage een geheel zijn. We eten dus in de garage of we hebben de auto in de keuken staan, ’t is maar hoe je ’t bekijkt. Gezellig met elkaar om de tafel met juice en chips. Daarna laten Joyce en Florence van het schoolbestuur ons de school zien, toch nog wel een 10 kilometer verderop. We moeten nog naar de Spar om inkopen voor het avondeten te doen- het is intussen tegen zessen en donker- dit eten krijgen we nog aangeboden als welkom.
Het hele weekend zijn we druk met bezoeken o.a. van de buren de allemaal komen kennismaken. De Venda zijn ontzettend vriendelijke en gastvrije mensen, ontdekken we.

Maandag. Onze eerst werkdag. Al om 6.40 stappen we in de auto, richting "Gondo", waar we om 7 uur beginnen. We maken kennis met veel collega’s, helaas vergeet je dan direct weer wie wie is. Het zal wat tijd kosten om dat te leren.
Mr. Mashamba stelt ons voor aan de kinderen die op het plein bij elkaar zijn. Prachtig gezicht: 500 zwarte koppies en koppen. De jongste kinderen zijn 4, de oudste 18 (grade 12) en zitten voor hun examen. Na de assemblee (dagopening) nee mr. Mashamba ons mee naar zijn kantoortje en krijgen we een uitleg over de school en het schoolsysteem. Daarna gaan we de klassen langs waar hij ons nog eens wat uitgebreider voorstelt.
Al met al voelen we ons heel welkom in Venda en met name op de school. We zullen de volgende keer meer vertellen over de school en wat we daar gaan doen. Hartelijke groet uit Biapa, Dzanani

Harry en Heleen

• 24 September 2014 - 11:31

Fokje En Marten Hovius:

Wat fijn, om jullie eerste indrukken te lezen, jullie zijn blijkbaar wel heel welkom daar. Ik wilde jullie vlucht nog volgen, maar wist geen vluchtnummer en vertrektijd, dus dat is niet gelukt.
    We wensen jullie heel veel arbeidsvreugde in warm Afrika (hier is het nu even herfstachtig, maar het wordt weer beter; zou fijn zijn, we zitten volgende week in Limburg).
    Groetenis, Marten en Fokje

• 24 September 2014 - 23:23

Jan Oosterhuis:

Harry en Heleen,

Blij dat jullie daar warm zijn ontvangen.
    Heel veel werkplezier daar.

Hartelijke groeten,

Jan en Dineke.

• 25 September 2014 - 10:12

Jan De Bree:

Harry en Heleen, we (mijn vrouw en ik) wensen jullie een mooie en gezegende tijd toe .
    gr Jan de Bree

• 25 September 2014 - 12:45

Geert Menninga:

Harry en Heleen,

Toch blij dat jullie een "huuske" hebben. Het roept bij mij allerlei associaties op uit het verre verleden.

Allereerst gefeliciteerd. De voorbereiding en de reis zijn goed gelukt. IK hoop zo dat jullie je daar wat
    kunnen settelen.
    Bij mij is , gek genoeg, het zeilseizoen goed los gebarsten. Mensen willen allemaal nog even mee voor dat de herfst de overhand krijgt. Het is nog altijd redelijk warm. Vele dagen van totale windstilte.
    Ik hoop te lezen wat jullie daar gaan doen in de school van de foto's.
    Harry we missen je wel. Wanneer kom je terug?
    Er zijn een paar nieuwe gezichten gelukkig ( als vrijwilliger).

Het gaat jullie, jij en Heleen, daar goed in Zuid-Afrika.

P.S.: t.o.v. het "huuske " Er is toch wel gewoon WC papier? In mijn diepste herinnering waren dat bij ons, lang geleden, gescheurde kranten!!! ( 51 jaar geleden)

• 27 September 2014 - 18:32

Arend En Sjoukje:

Heel fijn voor jullie en ook voor ond dat de start al goed.
    Langzamerhand beginnen we jullie toch wel te missen.

Een warme groet van de Leyen.

arend en sjoukje

• 30 September 2014 - 18:42

Bert En Nelie:

Fijn dat jullie een goede start hebt kunnen maken.
    Gods zegen wensen we jullie toe.

• 30 September 2014 - 21:56

Imka:

Hallo Harry en Heleen,
    fijn dat de reis en de start in jullie nieuwe huis zo goed zijn verlopen!
    De auto in de keuken, meesterlijk :-)
    We wensen jullie Gods zegen op jullie werk en verblijf,
    Luuk en Imka

• 30 September 2014 - 22:18

Frans En Els:

Hallo Harry en Heleen,
    Fijn wat van jullie te lezen.
    Sterkte en Zegen daar en ik hoop jullie in november/december te zien!
    Hartelijke groet van ons,
    Frans en Els

• 04 Oktober 2014 - 21:20

Harm Jan En Janny:

Harry en Heleen.
    Bedankt voor jullie reisverslag.Fijn dat jullie zo goed ontvangen zijn.
    Al een beetje gewend op school?
    een gezegende werkkring toegewenst.

HarmJan en janny.

• 05 Oktober 2014 - 13:01

Roeli:

Fijn dat het alles goed gegaan is je moeder belde terwijl jullie op Schiphol
    waren ze moest even praten ik heb haar een paar weken later gebeld en toen
    vertelde ze dat jij gebeld had Harry. jullie hebben het huuske hoop ik wel
    wat dichter bij huis. Leuk al die zwarte koppies met krulletjes zeker.osd zegen toegewenst
    bij jullie werk op de school ik ben blij met het verslag.

Groetjes van Roeli

• 05 Oktober 2014 - 14:58

Gert En Sjoukje:

Lieve Harry en Heleen

Gisteren nog even met jullie geskyped. Maar ook even een reactie via jullie weblog, fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en je ook al weer hebt aangepast aan de leef omstandigheden. Het is voor ons erg herkenbaar. Donderdag is George Mesinsi nog bij ons geweest, hij is in Nederland drie weken om voorlichting te geven over de zending. Vandaag is hij met Pieter Boon in Drachten om 50 jaar zending in ZuidAfrika te herdenken.
    Wij wensen jullie veel sterkte met het werk op de school.

Groetje Gert en Sjouk