Blog 17 Naar Swaziland en Nederland - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 17 Naar Swaziland en Nederland - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 17 Naar Swaziland en Nederland

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

23 April 2015 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Twee weken Paasvakantie = herfstvakantie.
We zijn uitgenodigd voor een bruiloft van een zoon van vrienden van ons. Die zoon en zijn vrouw kennen we niet, maar dat is hier geen probleem. Wel een probleem zijn de plaats en de tijd: op Paaszaterdag in Pietermaritzburg. Dat zegt je misschien niks, maar het is wel 1000 km verderop.
Omdat we geen zin hebben om met het busje heen en weer te knallen, hebben we een plan gemaakt voor een rondreis om zo in een aantal stappen/dagen naar Pietermaritzburg en terug te reizen.
En het is een prachtige reis geworden. Eerst langs de panoramaroute naar de Blijderiviercanyon, die herinneren we ons nog van 2011, prachtig gebied!

Daarna naar Swaziland, een van de weinige koninkrijken op de wereld. Hier hebben we een rondavel in een wildpark bewoond voor twee dagen. Eigenlijk te kort, maar overweldigend. Het is een park zonder de big 5 (olifant, neushoorn, leeuw, luipaard en buffel) dus mag je ook buiten het kamp gewoon wandelen. We hebben een prachtige rondwandeling gemaakt. Wel oppassen voor de dieren zoals krokodil en nijlpaard. Inderdaad hebben we een paar krokodillen gezien, maar die blijven gelukkig in de buurt van het water. Een kwestie van niet te dichtbij komen. (wel een foto gemaakt natuurlijk)
Het kamp heeft geen hekken, dus de wardhogs, zebra’s en kudu’s lopen rond je huis. We hebben onze ogen uitgekeken. Wat een paradijs daar!
We hebben een plaats besproken aan de kust, 100 km ten noorden van Durban. Prachtige zee met hoge golven. Eigenlijk te hoog voor ons als oudjes: Harry verstuikt zijn knie en Heleen krijgt een flinke blauwe plek door de branding.

Na een paar dagen kust gaan we naar Pietermaritzburg, een leuke bruiloft: veel zingen en dansen en natuurlijk heel veel toespraken. Na afloop een maaltijd, alles was tot in de puntjes verzorgd. De bruiloften, in ieder geval die wij meegemaakt hebben, zijn zonder alcohol. Maar wel met plezier!
De stad zelf vinden we niet zo fijn, we vinden het een nare sfeer. We zijn door het centrum gelopen en voelen ons niet happy.

Intussen hebben we het bericht gekregen dat zwager Pim overleden is. Na een lange periode van ziekte en achteruitgang ging het plotseling heel snel. We hoorden dat net voor we weggingen en hebben met het inpakken van de koffers rekening gehouden met de mogelijkheid om direct door te reizen. Dat hebben we ook gedaan. Op Paasmaandag zijn we naar Nederland vertrokken voor de begrafenis. Een begrafenis is natuurlijk nooit leuk, maar kan wel goed zijn en dat was het.

Dat is een rare gewaarwording om plotseling weer in Nederland te zijn. Wat een cultuurverschillen.
De aanleiding is verdrietig, aan de andere kant hebben we wel de gelegenheid gebruikt om onze kinderen, kleinkinderen, vrienden en familie te bezoeken. Overleggen met ons thuisfrontteam kan nu “van aangezicht tot aangezicht”
We hebben gezellig gelogeerd bij Roeli. Een prachtige tijd is het om de ontluikende lente mee te maken. Het is mooi weer en we hebben zelfs de korte broek nog aan gehad.

Het laatste weekend hebben we in een chalet in Bakkeveen doorgebracht, om zo dicht bij Drachten te zitten. We hebben onze eigen kerkdiensten bezocht en dat is ook wel heel goed.
Nu zitten we weer in Dzanani en het voelt als thuiskomen. Het werk is weer begonnen en daar genieten we ook van. Daarvoor zijn we hier tenslotte heengegaan.
Het is hier herfst, gelukkig iets koudere nachten dan in de zomer, en overdag lekker weer met een graad of 27-30.

• 23 April 2015 - 22:22

Maarten Jan:

Hoi Harry en Heleen,

mooi dat jullie weer "te plak" zijn! Lekker weer aan het werk!
    groeten, Maarten Jan en Froukje

• 23 April 2015 - 23:08

Immy:

Wat een prachtige foto's! Kan een klein beetje begrijpen waarom je je in het paradijs waande.
    De Indische oceaan... volgens mij is het gewoon de Noordzee.... ;)
    En wat een prachtige lieve mooie bruidsmeisjes.
    Wat een belevenissen!!!!!!!

• 23 April 2015 - 23:24

Gert:

En, de Giant Kingfischer gezien?

• 23 April 2015 - 23:37

Piet Bakker:

Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn. Wij vonden het heel fijn jullie zo onverwacht te kunnen begroeten. Van het samenzijn hebben we genoten. Het bevestigt weer de warme vriendschap die we met jullie ervaren.
    Nu zaterdag vertrek ik weer naar KSA. Het werk begint ook voor mij weer.
    Wij wensen jullie een goede tijd daaro, en God's zegen.

Met hartelijke groet,

Piet en Tryntsje.

• 24 April 2015 - 14:41

Imka Van Janny:

Wat een prachtige foto's! Hutje Swaziland: zie je Harry met LT aan een oer-Hollandse picknicktafel zitten :-) Het was goed jullie te zien en te spreken, ik merk dat jullie in Afrika echt op jullie plek zijn, prachtig.

• 26 April 2015 - 15:36

Kitty De Vos:

Hallo Harry en Heleen,
    Hartelijke groeten en ik lees jullie verhalen met plezier.
    Tante Kitty.

• 06 Mei 2015 - 16:35

Hilbert :

Hallo Harry en Heleen,
    wat hebben jullie mooie mooie foto's gemaakt.
    groetjes van
    Hilbert.