Blog 15 Dagelijks werk - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu Blog 15 Dagelijks werk - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

Blog 15 Dagelijks werk

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

12 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

We zijn op de helft van het eerste jaar! Tijd om even de balans op te maken. Wat is onze ervaring tot nu toe?
1. We voelen ons hier goed thuis.
2. We hebben al heel veel gezien en meegemaakt.
3. We kunnen goede dingen doen op school, maar misschien minder dan we hadden gedacht.

Wat doen we momenteel op school? We zijn voornamelijk bezig met de kinderen in de foundation fase en de intermediate fase, de basisschool, zeg maar. Daarnaast begeleiden we de slechthorende jongen uit grade 8, (2e klas VO) Ramusi. Ramusi heeft een vrij laag niveau en een enorme taalachterstand ( hij heeft altijd les gehad in gebarentaal, omdat hij op een dovenschool zat).
Harry begeleidt zijn interne stage op school. Nu we wat meer korte periodes hebben, steeds een uurtje in de keuken, de tuin, de bibliotheek gaat dat erg goed. Geweldig, om hem met een houweel aan de gang te zien op de oprit. De mensen van de support staff zijn ook erg gek met hem.
Ik geef Ramusi rekenen en Engels. Met rekenen gaat hij goed vooruit, met Engels gaat het wat moeizamer. Zijn leesniveau blijft ontzettend laag. Grappig om te horen, dat hij eigenlijk ook in gebarentaal leest. Hij kan bv. “farm” niet verklanken, maar kan herkent het woord wel en geeft dan het gebaar aan. Maar hoe ik hem nu in het Engels moet laten lezen en zijn woordenschat uitbreiden….Heeft iemand tips? In de klas zit hij er ondanks zijn gebrekkige gehoor en spraak goed tussen. En met sport kan hij geweldig mee doen!
Afgelopen maandag hebben we overleg over Ramusi gehad. Dat kost even tijd, voor het zover is. Er zijn een paar belangrijke punten aan de orde geweest: hij wordt niet meegerekend als er klassenlijsten worden gemaakt van beste of zwakste leerlingen. En er komt een uitleg naar inspectie en overheid, dat deze jongen een eigen programma volgt en waarom. Patrick, zijn klassenleerkracht heeft de notulen gemaakt. Nu moet ik er nog wel even achteraan, dat hij ook op korte termijn de ouders uitnodigt. (Soms ben ik dus ook nog wel zorgcoördinator:))

Wat Rendi betreft ( de huilende jongen op het stoepje uit blog 13) hebben we een hele stap voorwaarts gemaakt. Vorige week was hij zo passief en afwezig… Deze week ging het een stuk beter, hij keek anders uit zijn ogen, maakte met meer inzet zijn huiswerkopdracht voor lezen. Ik heb hem zelfs getallen boven de 100 aangeleerd, deze week. En dat is meer dan ik had verwacht! Ik ben met hem naar de juf gegaan en heb daar verteld, hoe trots ik op hem ben. En zij pakte dat heel goed op, liet de hele klas voor hem applaudisseren en gaf hem wat lekkers.
Ze vertelde me ook, waarom het nu beter gaat. Vorige week donderdag waren Rendi en zijn tweelingzus jarig. Deze twee kinderen wonen bij een overgrootmoeder. De ouders (gescheiden) hadden helemaal niets van zich laten horen. En toen, op vrijdag, werd er toch voor beiden een birthday cake en toebehoren op school bezorgd en konden ze in de klas een party geven. Helemaal blij natuurlijk!

Harry werkt veel met groepjes leerlingen op de computer: tafelsommen, optellen en aftrekken, grote getallen. Voor de x-sommen heeft hij een tafeldiploma gemaakt. En fanatiek dat ze worden, om zo’n diploma te verdienen!

Ik ben begonnen, de zwakke lezers uit 3 en 4 huiswerk mee te geven. Een heel eenvoudig leesblad dat ze in 1 minuut moeten kunnen lezen. Hierbij ook een leeskaart en… stickers! Speciale, extra mooie stickers, alleen voor het huiswerk. En ook dat werkt. Een paar van de jongens staan vrijwel elke pauze bij me om te lezen en een nieuw leesblad te halen. En ze gaan vooruit! Moet je voorstellen: jongens van 8 en 9 die nog lezen op niveau van 6-jarigen. Ze zijn in januari van andere scholen bij ons binnen gekomen, gelukkig kunnen we de schuld dus ergens anders leggen.

Er wordt op de scholen hier ontzettend veel getoetst: elke maand ‘eigen’ toetsen en aan het eind van een periode een soort landelijke ‘cito ‘- toetsen. We vonden al dat er in Nederland zoveel werd getoetst…. Het lastige is, dat je in zo’n toetsperiode weinig kunt beginnen met individuele hulp aan kinderen. Elke morgen vanaf 10 uur wordt er in de hele school getoetst en dan kun je dus geen kinderen halen. En de grades 4,5,6 oefenen de rest van de dag voor de volgende toets.

Een ander lastig punt is, dat je met geen mogelijkheid van te voren kunt zien aankomen, dat er toetsweek is. Niemand schijnt dat te weten. Het komt zomaar uit de lucht vallen. En wij, gestructureerde Nederlanders willen wel graag van te voren weten, waar we aan toe zijn.
Harry past zich gemakkelijker aan het Afrikaanse tempo aan dan ik. Als ik een uurtje niets te doen heb, voel ik me direct onrustig. Gelukkig kan ik werken aan een workshop die we (waarschijnlijk) over twee weken gaan houden.

Verder gaat alles hier zo zijn gangetje. Ik ben lid geworden van de nieuwe sportschool Gym4you en kan me daar lekker uitleven. Harry leeft zich uit in de tuin, vnl. om die een beetje onkruidvrij te houden. Er is een flinke bui gevallen, een dag of 10 geleden. Maar als er niet meer valt, gaan we een heel droge herfst en winter tegemoet.

Deze week is Els Nijman (voorheen World Servants) op te logeren geweest. Zij geeft momenteel trainingen met haar CHE-programma in Zuid-Afrika (de moeite waard om eens op te googelen). Het was fijn, om haar hier te hebben en bij te praten. Zondag was onze vriendin Maartje er, lekker gegeten en gewandeld samen. Genoeg Nederlands gepraat dus, de afgelopen dagen.

• 13 Maart 2015 - 14:06

Riekje:

tja, bij het lijstje van wat Harry doet, mis ik wel de blokfluitlessen. Hoe zit het daarmee? gr Riekje

• 17 Maart 2015 - 20:58

Mart En Greet Haze:

zijn onder de indruk van alles wat er te doen is....we hopen dat jullie goede moed houden en liefde kunnen geven ...niet alles wat jullie doen of- zijn is te meten....groeten

• 24 Maart 2015 - 09:57

Maartje:

Wat een nakijkwerk zal je hebben met zoveel toetsen ;)

groetjes!!! Maartje

• 25 Maart 2015 - 10:20

Aafke:

Mooi om te lezen hoe het met jullie gaat. Blijven we hier toch op de hoogte. Ik wens jullie Gods zegen toe bij al jullie werkzaamheden. Mooie verhalen en mooie foto's. See you later