nummer 12 Er gebeurt wat! - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu nummer 12 Er gebeurt wat! - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

nummer 12 Er gebeurt wat!

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

28 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Er gebeurt wat!

De school is in volle gang. Eind november was het echt tegen het eind van het jaar, er gebeurde weinig meer op school, behalve in grade 12, daar ploeterden ze voor het examen.
Maar nu, na de zomervakantie is iedereen vol goede moed en energie weer aan het werk gegaan.
Wij dus ook.

De schooldag begint om 7.10 uur met een "devotion", een overdenking uit de Bijbel, soms praktisch toegepast, wat exemplarisch. Op maandag en vrijdag is dat met de hele school samen, de andere dagen gebeurt dat in de klassen en wij doen dat samen met het onderwijs ondersteunend personeel. Goed om de dag zo te beginnen. Samen zingen, bidden en uit de bijbel lezen.

De school is verdeeld in verschillende onderdelen:
1. Foundation Phase : grade R – grade 3 (groep 1 – 5 in Nederland) Die hebben de hele dag dezelfde leerkracht.
2. Intermediate Phase : grade 4 – 6 (groep 6,7,8)
3. Senior Phase: grade 7-9 (voortgezet onderwijs klas 1-3)
4. FET = Further education and training: grade 10-12
Wij werken vooral in de onderbouw tot en met grade 6. En er is werk genoeg te doen.
Kinderen wisselen heel gemakkelijk van school. Ook dit jaar zijn er weer nieuwe leerlingen in bijna alle klassen. Velen hebben behoorlijke achterstanden en komen van scholen waar men geen Engels spreekt. Dat is dan moeilijk om aansluiting te vinden.
Het onderwijs op de staatsscholen is niet al te best, zeker niet in de lagere klassen. Onze school is een privateschool, beter, maar duurder voor de ouders.
Alle scholen willen graag goede resultaten halen met de examens in grade 12. Daar is de meeste aandacht voor.
Het is belangrijk om bij de eerste tien van de klas, school of gemeente te horen. Iedere leerling weet welk nummer hij of zij heeft op de ranglijst van de klas.
Dat systeem werkt niet goed voor de overige leerlingen en staat ons ook tegen. Een leerling kan ook andere kwaliteiten hebben . De langzamere, moeilijk lerende kinderen worden soms behoorlijk ontmoedigd. Soms moeten ze gewoon mee naar de volgende klas, terwijl ze de stof van de vorige klas nog lang niet beheersen.
Dan krijg je dus bijv. leerlingen in groep 5 die nog niet kunnen lezen. Zonder hulp halen ze dat niet meer in.
Er is niet veel oog voor dat sommige kinderen gewoon niet meer in hun mars hebben. Het wordt dan toegeschreven aan niet hard genoeg werken. Dus het advies van school is: harder werken.
In Nederland kwamen we dat ook wel tegen: leerlingen die net Kader konden doen en waarvan de ouders zeiden dat ze harder moesten werken (meer huiswerk enz.) om naar T of hoger te kunnen.

Aan de andere kant is er ook wel weer aandacht voor bijzondere gevallen. We begeleiden een nieuwe leerling (een jongen van 16 die slechthorend is en daardoor ook een taalachterstand heeft. Hij heeft op een dovenschool gezeten.
Er moest een speciaal programma voor hem komen. En Heleen gaat dat doen, samen met Patrick de class teacher van 8A. een deel van de lessen volgt de jongen in de klas, rekenen en Engels krijgt hij bij Heleen en we geven hem een soort interne stage, bij de tuinman, de klusjesman en de tuckshop. Dat coördineert Harry. De ouders gaan hiermee akkoord en we zijn de volgende dag direct gestart. De eerste resultaten zijn goed, hij heeft het in ieder geval erg naar de zin.

De schooldag duurt tot 2 uur en de leerlingen van grade 10, 11 en 12 gaan dan nog twee uurtjes door. Ja, er wordt hard gewerkt! Er gebeurt flink wat in school. en de leerlingen worden gestimuleerd om voor en na schooltijd en op zaterdagmorgen in school te werken.
Wij vertrekken meestal tussen 2 en 3 uur. Het werk vergt flink energie, vooral in deze warme weken.
Als we 's morgens opstaan is het om 6 uur al zo’n 25 graden. Overdag is het soms boven de 35. Dat mat af, al went het wel.
We hebben sinds kort een eigen kantoortje, waar we met de leerlingen werken. We begeleiden nu zo'n 25 leerlingen met achterstanden. En proberen het zo te doen dat we de kennis ook overdragen aan de collega's.
Harry is bezig geweest met de computers op orde te brengen. Dat was nodig. Allerlei onderdelen ontbraken: muizen weggelopen, harde schijven verwijderd, geheugen weg, enz. Nu zijn er 13 van de 20 computers werkzaam. Windows is opnieuw geïnstalleerd, want ze zaten onzer de virussen. Nu kunnen we met groepjes werken aan de computers, met de programma's die Harry gemaakt heeft.
Je ziet: uitdagingen genoeg. We kunnen ons ei hier voorlopig wel kwijt.
Er is nog veel meer te vertellen, maar dat een volgende keer.

• 28 Januari 2015 - 16:19

Jolanda En Dick:

Wat mooi om te lezen dat jullie hulp zo nodig is en dat er zo goed gebruik van wordt gemaakt. Gods zegen hierbij!!

• 28 Januari 2015 - 17:07

Koert Noordhof:

Het is voor mij duidelijk dat God zijn zegen niet onthoudt aan jullie's werk en dat is vooral om dankbaar voor te zijn. Met belangstelling volg ik jullie's reisverslagen. Ook in de toekomst alle goeds gewenst.

• 28 Januari 2015 - 19:25

Tineke:

Wat super om te lezen. Ik ben weer even terug op Gondo;) Leuk om ook de boeken weer te zien, en dan die prachtige luchten... Hier zijn we 'blessed with rain'...
    Groeten aan iedereen op Gondo! Vast fijn om nu weer echt aan het werk te kunnen!

• 06 Februari 2015 - 13:42

Froukje N.:

Dat je in al die beperkingen (waar je niet blij van wordt) toch vooruitgang mag boeken, dat is fijn.
    Net een blokje om, met de hond gelopen door de ijzige koude wind hier. Bij het lezen van die hete temperaturen en al die warme inzet, ben ik in een klap weer warm :). Groetjes en veel liefs.