nummer 8 - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu nummer 8 - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Harry en Heleen Noordhof - WaarBenJij.nu

nummer 8

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Heleen

02 December 2014 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

De Kerk

Op de tweede dag dat we hier in Dzanani waren, kregen we bezoek van twee mannen uit de buurt die vroegen of we morgen (zondag) meegingen naar de kerk.
Inmiddels zijn we hier lid geworden van deze gemeente: de Reformed Church of Nzhelele. Vanuit Drachten hadden we een reisattest meegekregen en die hebben we hier ingeleverd.
Het is een kleine gemeente, ongeveer 150 leden, verdeeld over 7 dorpen. In onze kerk zijn er ongeveer 30. Zoals overal op de wereld zijn de vrouwen in de kerk in de meerderheid. Ze vervullen hier ook functies van penningmeester en zelfs programdirector (leider van de dienst). In onze gemeente zijn er –mij meegeteld- 3 mannen.
We zijn heel benieuwd wat we kunnen betekenen voor elkaar in de gemeente.
Inmiddels hebben we al een goed huisbezoek gehad. We beginnen ons al aardig thuis te voelen.
Het kerkgebouw is groot en in aanbouw. Het dak is nog niet dicht en er zit nog geen glas in. Bij regen en wind is het moeilijk te verstaan, want er zitten metalen platen op het dak. De eerste keer dat we er waren zaten er wel 300 mensen in, het duurde 3,5 uur en naar later bleek was het een flink aantal kerken samen.
De gewone diensten (1 per zondag) hebben we in een klein zaaltje bij de kerk.
Afgelopen zondag hebben we het avondmaal gevierd. Dan komen de 7 branches zoals ze ze noemen samen, dus ongeveer 150 mensen. In hoeverre de kinderen meegeteld worden weet ik (nog) niet.

Er zijn hier veel verschillende kerken. We zijn in een blanke kerk geweest in Louis Trichardt (ongeveer 50 km hier vandaan), goed te verstaan Zuid-Afrikaans) en met een collega in een apostolische gemeente. Daar was het geluid zo hard (wel Engels), dat we eerst helemaal achterin zijn gaan zitten en later de dienst verlaten hebben.
In onze eigen kerk is de voertaal Tsjivenda, dus niet te verstaan. Maar er is iedere zondag vertaling. Er gaat iemand bij ons zitten of de voorganger geeft een samenvatting in het Engels.
De kerk is nog vacant, maar er is een kandidaat-predikant die zijn praktijkjaar hier doet en die willen ze graag beroepen.
Zingen doen we zonder muzikale begeleiding, maar ze kunnen hier fantastisch zingen en dansen. Zie je het voor je? 30 swingende mensen en twee stijve Nederlandse harken. We hopen bij te leren.
De diensten worden meestal geleid door een ouderling, die ook de preek maakt.
In december wordt er een huis-aan-huis-evangelisatieactie gehouden, waar we aan mee gaan werken. We zijn heel benieuwd!
Zondagsavonds maken we een gedownloade dienst mee van Drachten-Oost, zodat we ook daarin bijblijven.

We danken de Heer van de Kerk dat Hij ons zo wil zegenen!

Voor het overige: het gaat goed met ons, we wennen steeds meer. Het schooljaar is bijna ten einde. De afronding duurt wel erg lang hier. De kinderen zijn al een aantal weken niet normaal naar school geweest: Afscheidsparty’s, eindtoetsen en verder heel veel buiten spelen. En voor de kleuters is er de graduation, een groot feest als je naar grade 1 (groep 3) gaat.

Verder hebben we een weekend doorgebracht in Madi a Thava, een lodge die gerund wordt door Nederlanders. In een prachtige omgeving, heel mooi ingerichte huisjes, veel Venda-kunst en cultuur en heerlijk eten!
Kortom: genieten!
Tot de volgende blog… wie weet wat we dan weer beleefd hebben!

• 02 December 2014 - 21:47

Harry En Joke Lukens:

Mooi, en hier en daar erg herkenbaar om te lezen ;-)
    Geniet van alle mooie (en vast ook minder mooie....) belevenissen, en laat ons vooral meegenieten!

• 02 December 2014 - 21:55

Sjouk:

fijn om te horen dat het jullie goed gaat daar.
    ik ben erg benieuwd om dat alles eens met eigen ogen te zien , vooral jullie in die swingende kerk!
    daar is 3:16 bij zeker.........
    geniet er van en Gods zegen

• 02 December 2014 - 22:00

Jan V Hoek:

Hai Harry en Heleen,
    Leuk om de verhalen ook te lezen, mooi iets die blogs. Lekker doorgaan. Kunnen jullie ook nog blijven stilzitten in de gedownloade diensten ;-)

Hier is het nu frisjes aan het worden. Je mist nog niets als het op schaatsen aankomt, dat zit er voorlopig niet (op natuurijs in elk geval).

Enjoy!

• 08 December 2014 - 22:09

Fokje En Marten Hovius:

Zo'n kerkdienst is dus wel heel wat swingender dan hier in Nederland. En wat gek, dat de mannen er zover in de minderheid zijn. Fijn, dat jullie al zo goed ingeburgerd zijn. Bedankt voor je uitgebreide blog.

• 09 December 2014 - 10:54

Imka Dus:

wat een geweldige verhalen!! Jullie beginnen echt te wennen zo te horen. Kennen jullie al wat Tsjivenda?
    Heel veel geluk en wijsheid en geniet van een welverdiende zomervakantie zo ;-)
    liefs, Imka

• 12 December 2014 - 19:43

Hanny :

Hallo Harry en Heleen jullie reis verslag gelezen lees dat jullie je steeds beter thuis voelen.
    Wij wensen jullie een Gezegend 2015 toe. hartelijke groet ook van Piet.

• 14 December 2014 - 00:51

Riemer:

Wat mooi om te lezen dat jullie ("stijve harken" :) ) aan het inburgeren zijn.
    Totaal anders dan we in Nederland doen maar (denk ik) goed om te beseffen dat de vorm niet zo belangrijk is!